Yngst i klassen

(Trollhättan) En rejäl föryngringskur kan väl vara på sin plats den dag man vaknar upp och dystert konstaterar att medelåldern knackar på. Det är precis vad Saab kostat på sig. Nya 9-3 SportSedan är nämligen yngst i klassen och förnyad in i minsta detalj. "Det här är ett klart bevis på GM:s ambition att utveckla Saab till det ledande premiummärket" säger bossen Peter Augustsson!

Foto:

Bilnyheter2002-05-24 18:54

Visst har Saab lyckats rent designmässigt? Men det viktigaste för en trotjänare bland mellanklass-hermelinerna är inte att vara vacker eller sportig - utan unik. Det är också viktigt att bilen vårdar sitt arv och inte skrämmer bort trogna Saabentusiaster samtidigt som modellen ska locka till sig nya kunder. Det är en svår balansgång där Saab löper hela linan ut.

Trådlös blåtand
Det är nästan en tradition att varje ny bilgeneration ska växa på längden, men det bryter nya 9-3 mot. Den är nämligen på millimetern lika lång som sin föregångare. Däremot har bredden utökats med sex centimeter och axelavståndet har dragits isär med sju. Interiören är dessutom bland det snyggaste jag sett i en Saab och tillvalen är många. Bland annat erbjuds ett Bluetooth-system som utvecklats av Ericsson. Det innebär exempelvis att småttingarna kan lyssna på CD-spelaren via trådlösa hörlurar och att din bärbara dator kan kopplas upp mot internet utan kablar. Under huven erbjuds tre turboladdade maskiner på 150, 175 respektive 210 hästar. För dig som hellre kör med diesel i tanken så lanseras även en oljebrännare på 125 hk. Vad kalaset kostar är fortfarande en välbevarad hemlighet. Vi kan dock avslöja att priset börjar från 219.900 kronor vilket är exakt 40.000 mer än för motsvarande modell idag.
- Det kostar att ligga på topp!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!