Accord är med på noterna

Nya Honda Accord är en bil med många förtjänster. Ändå avviker den inte alltför mycket från det koncept som tidigare gjort den till en av de mest sålda modellerna i USA. Bilen har en hög tekniknivå som ändå inte är påträngande. Den är neutral näst intill utslätad i linjerna men en härlig underhållare på såväl krokiga smålandsvägar som på amerikanska highways!

Foto:

Biltest2003-09-05 15:06

I staterna finns Accord med en vinkelsexa men i Europa satsar Honda på en 2,4-liters fyra istället. Ett något ovanligt motorval men japanerna visar än en gång att de kan sin sak: maskinerna och växellådorna är i en superklass för sig. Trots den stora volymen går motorn mjukt som en smekning och varvar glatt upp till 7000 varv.

Speciell känsla
På våra breddgrader erbjuds även en prispressare på två liter och 155 hästar. Det är ett fullt tillräckligt alternativ med vässade köregenskaper. Bilen vi testade hade en femstegad automat som växlade exemplariskt och lät motorn komma till sin rätt. Fyran är naturligtvis försedd med ventilsystemet VTEC som ser till att kraften kommer i ett jämnt flöde från starten till 6.000 varv, där toppeffekten tas ut. Färden till hundra rullar på 9,2 sekunder och toppfarten är 217 km/h. Accord har även en speciell känsla i styrningen. Antalet rattvarv är endast 2,85 vilket skulle tala för en sportig utväxling. Å andra sidan anges vänddiametern till hela 14,6 meter och det kan vara förklaringen. Trots de få rattvarven känns inte bilen för direktstyrd, vilket säkert är praktiskt när jänkarna glider fram längs Route 66. Med tanke på att det inträffar många olyckor under de 350 milen mellan Chicago och Los Angeles så känns det tryggt med dubbla uppsättningar av såväl krockkuddar, sidokrockkuddar som krockgardiner.

Accord rekord
Visst färdas man behagligt i nya Accord även om det inte sker helt tyst. Ljudet kommer som sagt inte från drivlinan, utan lågprofildäcken får ta på sig skulden. Fjädring och sittkomfort är annars mycket behaglig och talar för oproblematiska långresor. När man ska öppna bagageluckan eller motorhuven måste man tänka en gång extra. "Push" eller "pull" är frågan. Det finns bara ett genialt handtag till båda, men texten är förstås på engelska. Accord har ett förvånansvärt rejält handsfack och det kan behövas. Instruktionsboken är tjock som både första och andra testamentet tillsammans. Små fack finns det gott om och bilen känns både ombonad och funktionell. Kvalitetsintrycket är gott och det är säkert inte bara drivlinan som blir till belåtenhet. En ägare i USA redovisade nyligen ett svårslaget rekord genom att köra en miljon miles (160.000 mil) med en Accord. Utan att ens byta avgassystem!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!