Bäddat för succé

Alla vet att pandabjörnar är utrotningshotade, därför är det inte så konstigt att Fiat döpt sin nya småbil till just Panda. Den italienska biltillverkarens existens hotades nämligen för bara något år sedan, men nu rullar det mot ljusare tider Populationen av Fiatbilar växer så det knakar och det tack vare en imponerande nykomling. Men låt inte modellnamnet lura dig - det här är nämligen ingen "jättepanda" för bambuskogen, utan snarare en sprallig "dvärgpanda" som trivs bäst i storstan!

Foto:

Biltest2004-09-17 07:06

Det är inte många som sett en livs levande Panda - däremot har den rullande motsvarigheten köpts av närmare fem miljoner människor. Modellnamnet introducerades för tjugofyra år sedan och skulle egentligen ha ersatts med Gingo. Men klagomål från en konkurrent med ett snarlikt namn (Renault Twingo) fick italienarna att tvärvända och vifta med vit flagg. Ja, ingen vågar riskera att svärta ner ett projekt som kostat fem miljarder...

Knäsvag av lycka
Panda är ett högbygge som många tittar på med glimten i ögat. Bilen är nämligen hög, klipskt kort samt smal som en trogen viktväktare. Medtrafikanterna tycker säkert att designen ser konstig ut - men skenet bedrar! Bakom fasaden döljer sig nämligen en småbil på sanslösa 354 centimeter som bjuder på gott om plats för fyra. Hemligheten ligger naturligtvis i den generösa takhöjden, för det Panda saknar i längd har den fått i höjd. Sittpositionen har därför blivit hög och bjuder på en imponerande framåtsikt. Dessutom blir bilen ovanligt enkel att äntra och det gör inte minst alla äldre knäsvaga av lycka. Sittkomforten är alldeles förträfflig fram och i baksätet kan två vuxna färdas utan större problem. Ryggstöden kan även fällas och vips blir Panda en laståsna som rymmer 860 liter.
Under huven döljer sig bilens hjärta: en fyrcylindrig ekonomimaskin på måttliga sextio hästar. Ändå är motorn både pigg och dragvillig: hundrastrecket nås på fjorton sekunder och med högerfoten i botten snuddar hastighetsmätaren 155 km/h. Köregenskaperna är dessutom stabila och fjädringskomforten är fullt godkänd. Men det bästa med bilen märks främst vid stadskörning: den är lekande lätt att hantera och svänger runt på en femöring, vändradien är nämligen svårslagna nio meter. Prislappen är sist men inte minst en fullträff - högbygget kostar från 99 900 kronor. Panda är därmed en prisvärd "drömbil" för exempelvis stadsbor. De flesta vet vi ju hur svårt det kan vara att hitta en ledig parkeringsruta i städerna, synnerligen under sena kvällar. Men bakom ratten på den här vagnen kan du fickparkera på en halv p-ruta och därmed förlänga din nattsömn. Snacka om att det är bäddat för succé!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!