Dansant snåljåp

Det gäller att ta ett steg i taget för att inte göra ett gigantiskt felsteg och det är något som Dacia anammat. Ett franskägt företag som tillverkar sina bilar i Rumänien och som dessutom begåvats med gammal teknik låter väl knappast upphetsande. Men sanningen är den att nya Dacia Sandero Stepway håller jämna steg och rumänskan trevar knappast fram. Bilen går som en dans och nu återstår bara frågan om nya Stepway kan hålla jämn takt med konkurrenterna?

Foto:

Biltest2013-05-17 04:05


Dacia Sandero kommer nu i en ny äventyrsversion med tilläggsnamnet Stepway och rumänskan ska trots sitt stiliga yttre försöka charma snåla kunder som håller hårt i slantarna med sin förföriska prislapp. Med en markfrigång på 17,5 centimeter så kan man ta sig över stock och sten. Det är i alla fall vad Dacia säger, men det är kanske inte att rekommendera. Bilen har förvisso utseendet av att vara en robust tuffing som klarar hårda tag, men låt det stanna där.

Born to be wildNospartiet är muskulöst med grillen som bildar en enhet med de båda strålkastarna och hasplåten i plast. "Born to be wild" kallar Dacia sin nya crossover vilket kanske är att överdriva lite. Baken är anonym medan inredningen är snygg trots all svart plast. Instrumenteringen känns helt okej och för att lyxa till det så har alla mätare kromade sarger medan mittkonsolen bjuder på en sjutums pekskärm med integrerat navigationssystem. Sittkomforten är riktigt bra och de främre stolarna har dessutom "Stepway" elegant broderat i ryggstöden. Renault har legat i framkant vad gäller säkerheten, men tyvärr har det inte smittat av sig till den rumänska kusinen. Det här är en bil för kunder som inte kräver de senaste säkerhetsfinesserna och Dacia säger att de nöjer sig med tre stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Men varför nöja sig med mindre när man kan få mer?

Diesel eller trepipMotoralternativen är fräscha och till Stepway finns två. Nyligen introducerades den trecylindriga bensinaren TCe 90 i nya Renault Clio och som nu även återfinns under huven på Stepway. Maskinen på 90 hästkrafter har en förbrukning på låga 0,54 liter milen och ett koldioxidutsläpp på 124 gram per kilometer. Det andra motoralternativet är en välkänd fyrcylindrig turbodiesel på 90 hästar.
Här stannar förbrukningen på 0,40 liter milen och utsläppen håller sig till låga 105 gram. Tre års nybilsgaranti eller 10 000 mil beroende på vilket som kommer först är okej, men tyvärr så ger man bara sex års rostskydd, vilket inte känns så bra. Men allt det vägs upp av den smått fantastiska prislappen som börjar från 112 900 kronor och då har du en fullutrustad bil. Det är svårt att inte "prisa" nya Sandero Stepway!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!