Den flygande holländaren

Det har skrivits spaltmil om holländska Spyker i år. Köpet av Saab från General Motors har knappast undgått någon. Men hur många har sett "den flygande holländaren" i verkligheten? Inte många och det är förståeligt då företaget enbart handbygger 30 till 40 bilar per år. Det är ungefär lika många exemplar som Saab tillverkar på en timme. Spyker är därmed en väldigt ovanlig supersportbil och vi har provkört flaggskeppet C8 Laviolette LM85!

Foto:

Biltest2010-06-10 07:22


Under provkörningen tittar alla men nästan ingen vet vad det är för ett fartvidunder de ser, bara att det är något väldigt extremt. "En Spyker. Oj, ser den ut så här" och så kommer följdfrågorna. Hur många hästar? 400. Hur fort går den? 300 knutar. 0 till 100? 4,5 sekunder. Är den rolig att köra? Absolut. Tja, bara ljudet från den underbara vinkelåttan bakom ryggen gör att mungiporna åker upp.

Rena konstverket
Redan när dörrarna ska öppnas är det en liten annorlunda procedur. Man låser nämligen upp bilen med en liten "elektronisk-diskus" till nyckel sedan får man trycka på en knapp under backspegeln. Dörren glider elegant rakt upp i skyn och en extremt sportig interiör blottas innanför den breda tröskeln. På plats i den rejält skålade sportstolen går det lätt att hitta en perfekt körställning för mig som är av svensk medellängd, även om kupén är liten. Instrumentpanelen är en makalös historia gjord av skinn, alcantara och rosenpolerad aluminium. Somliga tycker inte den ser klok ut, andrar bara älskar den. Där finns rejäla vippströmbrytare för de flesta funktionerna i bilen. Instrumenten är vackra att se på men inget under av tydlighet. Det stående pedalstället av aluminium är spännande, likaså den manuella lådan där växellänkaget är fullt synligt i kupén med två horisontella metallstänger. Med alla dessa udda detaljer känns det faktiskt lite överraskande att Spyker C8 Laviolette LM85 ändå är relativt lättkörd.

Företagets valspråk
Det som stör är "solfilmen" i vindrutans ovankant, i övrigt är sikten ungefär som i de flesta extrema supersportbilar. Utom genom innerspegeln förstås, för där syns mest den stora luftslussen från taket som går ner i motorrummet. Kurviga vägar är testbilens rätta element. Spykern är lättplacerad och styr fint, växlingarna går smidigt, accelerationen är frisk och V8:an sjunger bedårande vackert. Gillar man körmaskiner är det här absolut något att drömma om. För drömma får de flesta göra eftersom priset är 2 877 000 kronor och enbart tjugofyra exemplar ska bli verklighet.
Om det är prisvärt? Tja, det finns flera italienska alternativ som bjuder på ännu högre prestanda till lägre pris. Men de tillverkas å andra sidan inte i någon begränsad upplaga. Den som köper en Spyker C8 Laviolette LM85 tittar inte på prislappen utan charmas av det speciella utseendet, de vackra detaljlösningarna och känslan av att äga något unikt. I kylaremblemet står företagets valspråk: "Nulla tenaci invia est via" vilket är latin och betyder "För den uthållige är ingen väg ofarbar".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!