Den ofrivillige golfaren

(Stockholm) Är det möjligt att nya Volkswagen Touran och supernörden Stig Helmer Olsson har något gemensamt? Ja, faktiskt - båda är ofrivilliga golfare. Nya Golf presenteras först i höst, men redan nu smyger den in bakvägen på banan maskerad till Touran. Det är i sin tur en familjebuss som vänder sig mer till Stig Helmer än hans teknikfixerade polare Ole Bramserud. Är det dags att skrika "fore" till konkurrenterna?

Foto:

Biltest2003-07-18 05:18

Det har tagit lååång tid och vägen har varit omtumlande. I Wolfsburg har exempelvis en hypermodern bilfabrik byggts upp och 3,500 har nyanställts. Ja, det råder ingen tvekan om att tyskarna tror på Volkswagen Touran - bilen som är en liten försmak av vad som komma skall när nya Golf premiärvisas i höst. Frågan är om Touran är en supertalang utan handikapp?

Tung utmanare
När "Den ofrivillige golfaren" hade biopremiär 1991 så hade Renault redan börjat skissa på succébilen Scénic som lanserades fem år senare. Först nu är det dags för Europas största biltillverkare att lansera en utmanare - "bättre sent än aldrig" skulle man kunna säga. Fransoserna var länge ensam herre på täppan men nu börjar kampen om herraväldet.
Nya Touran har nämligen begåvats med last- och transportmöjligheter som slår det mesta. Bilen har exempelvis fem bekväma säten och kan utrustas med ytterligare två som fälls upp från bagagegolvet, vilket gör bilen sjusitsig. Men som vanligt kan alla fullvuxna glömma den sista sätesraden. Ja, om du inte vill sitta som i ett skruvstäd förståss. Volkswagen själva påstår att det finns 500 olika "möbleringsvarianter" i bilen.
Själv orkade jag inte testa alla men kan konstatera att flexibiliteten är fantastisk.

Tyska snillen
Touran har som sagt fyrtio procent gemensamma komponenter med den Golf som står och stampar bakom kulisserna. Hela inredningen är nygjord och detaljfinishen har höjts avsevärt.
Luftkonditionering är standard och den här gången har dom tyska "doktorerna" tänkt till ordentligt. För när man backar så kopplas ventilationen automatiskt om till återcirkulation, därmed förpestas ingen av avgaserna. Snacka om hälsoresa! Skulle olyckan vara framme så inkluderar säkerhetsutrustningen dubbla uppsättningar av såväl krockkuddar, sidokrockkuddar som krockgardiner. Touran introduceras i tre olika utrustningsnivåer och med tre motoralternativ (varav två är turbodieslar). Vi har dock provkört den förväntade storsäljaren: en fyra på 115 hästar som spurtar till hundra på tolv sekunder och vars toppfart är 186 km/h.
Touran rullar fint längs de uppländska sommarvägarna och passar utmärkt till Stig Helmer.
För har man varit ute på sällskapsresa fem gånger så är det väl ändå på tiden att ta bussen?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!