Dieselmusik i cubic

"Lägg inte bilen i skyddsräcket" säger Toyotas styrelsemedlem Shin Kanada och tittar ängsligt upp mot skyn. Vädergudarna har bytt skepnad och nu står regnet som spön i backen. Ovalbanans kraftiga lutning på 43 grader gör dock att vattnet rinner åt sidan snabbt - vilket är tur. Jag vill ju inte tappa herraväldet över 100 miljoner!

Foto:

Biltest2002-06-11 07:11

Toyota EScubic liknar en ordinär småbil - på avstånd. Men när jag närmar mig dyrgripen avslöjar motorn, lättviktsmaterialen och den framtidsbetonade interiören att det här är något alldeles extra på fyra hjul. På tal om hjul så har även däcken anpassats till framtiden. Bridgestone har nämligen tagit fram en gummiblandning som minskar både rullmotståndet och bränsleförbrukningen.

Renast i världen"Överstig inte 150 km/h" säger den japanske ingenjören. Men att säga till en biltok som mig att inte överstiga 150 på en testbana är som att lära gamla hundar att sitta - det är omöjligt. Det visar sig dock att toppfarten är runt 175 knutar - ändå sörplar EScubic i sig blott 2.7 liter per 100 km. Hemligheten ligger i extremt låg vikt, modifierad kaross, avancerad automatlåda och en nyutvecklad 1.4-liters turbodiesel på 80 hästar. Allt är konstruerat för att värna om miljön: motorn är exempelvis snålast och renast i världen. Det sistnämnda kan vi tacka Toyotas DPNR-katalysator för. Det är nämligen den första katalysatorn som fångar upp både de cancerframkallande partiklarna samt kvävedioxiden som försurar jorden i dieselavgaserna. Miljötänkandet genomsyrar även interiören. Textilierna är i naturfibrer för att undvika onödiga kemikalier och instrumentpanelen är tillverkad av potatis! Ja, det är faktiskt helt sant. Materialet heter bioplast och baseras på potatisplantor. Tänk att krocka och förvandla 100 miljoner till potatismos. Jag vågar inte tänka tanken...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!