En ny stjärna är född

Vet du vad tennislegenden Boris Becker, toppdesignern Giorgio Armani och popdivan Christina Aguilera har gemensamt? Jo, hela trion har uppträtt offentligt med lite för mycket innanför västen och lyckats genomföra pinsamma saltomortaler. Nu har dessa megastjärnor blivit ambassadörer för en rullande stjärna som också slagit runt - fast i nyktert tillstånd. Mercedes A-klass fick en tuff start i livet, men nu är det dags för en helt ny generation och den infriar alla förväntningar!

Foto:

Biltest2004-09-24 08:00

Mercedes A-klass har mycket på sitt samvete, bland annat att våra älgskyltar fortfarande norpas under mystiska omständigheter och att älgskit blev hårdvaluta. Det var nämligen under ett "elchtest" (väjningsprov) som stjärnfallet blev ett faktum och genast öppnade tyskarna upp ögonen för skogens konung. Nu är det här historia och A-klassen blev trotts allt en försäljningssuccé. Frågan är om nya lillmercan räds Hälge?
Nej, det gör den förstås inte. Ingenjörerna har lärt sig läxan och nya A-klass har begåvats med femton centimeters större axelavstånd - vilket märks i baksätet! Utrymmet bjuder på en riktig "grand slam" och huserar ambassadörerna Becker, Armani samt Aguilera utan problem. Men låt oss även slå ett slag för de bekväma framstolarna, den kramgoa ratten och suveräna takhöjden. Interiören har fått sig en rejäl släng av sleven och förändringarna är påtagliga: mittkonsolen är exempelvis helt ny liksom instrumentpanelen. Dessutom känns materialvalen bättre och kvalitetskänslan är i Armaniklass Tyskarna har verkligen släppt loss sin annars så stela fantasi och resultatet sjunger för sig självt. Christina Aguileras senaste dunderhit "Hello" är nämligen specialskriven för lanseringen. Snacka om att merca är ute och slår runt?

Dumpade priser
Utseendet spelar alltid roll och visst har det förändrats på nya A-klass, men lite mer rockŽn roll över den yttre designen hade inte skadat. Däremot kan man numera välja om man föredrar tre- eller femdörrar.
Ja, det är lätt att få beslutsångest - tillbehörslistan är lång och under huven erbjuds sju motoralternativ. Vår testbil (A 200) är utrustad med en bensinfyra på 136 hästar som spurtar till hundra på 9,8 sekunder och toppar tvåhundra. Köregenskaperna är finfina och om en tiotaggare försöker lägga krokben så hittar inte vagnen på några hyss. Det som borgar för att även nya A-klass blir en "kioskvältare" är att prisnivån dumpats med i snitt sju procent. Instegsmodellen (A 150) kostar därmed från 164 900 kronor - vilket är riktigt bra. Därmed behöver man inte vara tennislegend, stjärndesigner eller popdiva för att våga slå till!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!