En stor stark

Amerikanarna älskar stora, starka motorer och japanerna är överjävliga på att skruva ihop dem. Volvo hade bil(d)en klar för sig när de beslutade att trycka ner en vinkelåtta under huven på XC90. Det kan tyckas vara ett litet steg för mänskligheten, men faktiskt ett stort steg för göteborgarna - för första gången på sjuttiosju år erbjuds nämligen en V8 i modellprogrammet. Frågan är om soppaförbrukningen får oljeshejkerna att utbrista i ett högljutt "halleluja?"

Foto:

Biltest2004-09-24 08:08

"Vi måste ha straffskatt på stadsjeepar" dundrar miljöpartiets språkrör Peter Eriksson och retar gallfeber på bilindustrin. Som en känga rakt i ansiktet så presenteras nu Volvo XC90 V8 och försäljningsmålet är femtontusen exemplar per år, varav blott ett sjuttiotal ska säljas i vårt konungarike. Det är naturligtvis det stora landet i väst som lockar och drar.

Inga plastkåpor
Yamaha förknippas mestadels med motorcyklar, men företaget tillverkar även motorer till fyrhjulingar och nu finns biltillverkaren från Hisingen med i kundregistret. Maskinen som skruvas ihop i Japan är en vinkelåtta (helt utan plastkåpor!) på mulliga 315 hästar och 440 Newtonmeter. Det innebär att XC90 kutar till hundra på sju sekunder samtidigt som toppfarten är elektronisk begränsad till 210.
Oh nej, oljeshejkerna tar inte hem några jättevinster på förbrukningen som ligger runt 1,3 liter milen. Volvo XC90 V8 begåvas dessutom med en helt ny sexstegad automatlåda, 18-tums fälgar, omarbetad grill och som pricken över i:et - två grovkalibriga avgaspipor som sprider motorsången. Vad priset blir är ännu ej fastställt, men räkna iskallt med 600 000 kronor. Mycket pengar, men det rynkar jänkarna mest på näsan åt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!