Enkel match för Fabia

(Mladá Boleslav - Tjeckien)
Man skulle faktiskt kunna säga att tjeckerna både hjälpte och stjälpte Tre Kronor i ishockey-VM. Skoda sponsrar nämligen kalaset med 30 miljoner kronor samtidigt som finaldomaren Vladimir Zindel fick oss att slitas mellan hopp och förtvivlan. Väntan var olidlig - sedan sträckte tjecken sin vänstra hand och pekade mot den stora Skodaloggan på mittpunkten. Blågult förlorade och nu behövs det bara säljas 313 Fabia så har sponsoravtalet gått ihop Det blir en enkel match!

Foto:

Biltest2003-05-30 09:11

Nej, det blev inget lyckligt slut för våra svenska ishockeyhjältar och det som avgjorde finalen var att en av nitton tv-kameror fångade när guldpucken gled över mållinjen. Skoda däremot gnuggar händerna åt den extrema mediebevakningen och 30 miljoner kronor är en baggis med tanke på att prispressaren tillverkar 500.000 bilar årligen. Vi har varit och besökt fabriken i Mladá Boleslav och provkört Fabian som tappat en cylinder.

Tid är pengar
Sju mil norr om Prag ligger högkvarteret för Skoda. Det är en enorm anläggning med över 20.000 anställda som byggde bilar redan 1905. Då gick försäljningen rysligt bra och kungahusen tjatade för att få köpa limousiner. Allt var frid och fröjd fram till kommunisttiden. Då skickades inkomsterna i kappsäckar till Sovjet och Skoda höll sakta men säkert på att utplånas. Men när Berlinmuren kollapsade hösten 1989 öppnades en ny värld med nya möjligheter och snabbt som blixten köpte Volkswagen hela rubbet. Åtskilliga miljarder plöjdes ner i Mladá Boleslav och plötsligt stod en av Europas modernaste bilfabriker färdig. "Vi är riktigt stolta att arbeta här" säger en montör på knackig engelska och berättar att en ny växellåda eller motor blir färdig var 24:e sekund. Det innebär i sin tur att Skoda hann tillverka 184 stycken innan finalen i ishockey-VM var avgjord.

Årets rookie
Men jag är inte i Tjeckien för att enbart besöka fabriken, vi ska också hinna med att provköra dunderhitten Fabia. Just nu lanseras nämligen en helt ny aluminiummotor som "tappat" en cylinder. Ja, det är faktiskt helt sant. Under huven på vår laserblå testbil döljer sig nämligen en nyutvecklad bensinare som är utrustad med tre cylindrar och 64 hästar. I ärlighetens namn var mina förväntningar inte särkilt höga. Men även solen har sina fläckar, för ack så fel jag fick. Maskinen jobbar förvånansvärt tyst och mjukt. Den tekniska förklaringen till detta är att "trean" har en balansaxel som slukar vibrationerna. Sprinten till hundra rullar på sexton sekunder och toppfarten är 160. Nej, prestandan tillhör inte Fabians största fördelar - men det gör däremot bränsleförbrukningen. Modellen sörplar enbart i sig 0,48 liter per mil under landsvägsetapper Då återstår bara frågan om den röda prislappen finns kvar? Ja, naturligtvis räcker inte tre kronor men du behöver enbart lägga till 95.897 spänn.
Vem har sagt att Skoda är ute på hal is?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!