Expedition EcoDriving

(Rüsselsheim - Tyskland) Expedition Robinson är en överlevnadskamp på en öde ö där mat är sällsynt, tävlingarna tuffa och solen brännhet. Men vem vill utsätta sig för dessa prövningar när det finns Expedition Ecodriving? Istället för den fruktade plankan, tjafset i ö-rådet och en ständig varanjakt så är tävlingsgrenen: vem kan köra Opel Corsa Eco snålast? Även här är vinsten hög, både för plånboken och miljön!

Foto:

Biltest2002-05-03 20:54

I dagens provkörning har ingen immunitet, det förekommer ingen välsignelse och alla tävlar på samma villkor. Ändå är likheten med verklighetens Expedition Robinson förbluffande: i lag nord tävlar nämligen Volkswagen Lupo FSI och i lag Syd tävlar nya Opel Corsa Eco. Två bilar som tar ett stort steg framåt i utvecklingen och som ska hjälpa till att lösa världens miljöproblematik. Vi har varit och besökt lag syd i Rüsselsheim!

Frid och fröjd
En bränsletank på 44 liter må låta ynkligt. Men det räcker exempelvis för att ta sig från Stockholm till Berlin - en sträcka på cirka 90 mil. Därmed är nya Corsa Eco Europas bränslesnålaste bil i sin klass, bakom ratten upplevs dock Opeln helt normal. Modellen är fullutrustad med fräcka färger, bekväma säten och eftersom min testbil är lackerad i "rymd- grönt" så går klädseln i svart. Instrumentpanelen är befriad från konstigheter och allt verkar vara i sin ordning - förutom att en digital handdator är placerad i framrutan. Det är manicken som ska hjälpa oss att mäta den exakta förbrukningen, men låt oss återkomma till det. Stolarna fram är bekväma och det är lätt att hitta en trivsam körställning. Men den verkliga utrymmesvinsten finns i baksätet där två vuxna färdas riktigt hyggligt. So far so good...

Fångad av en virvel
Jag vrider äntligen runt tändningsnyckeln och vips vaknar en "trea" på 58 hästar till liv. För mig låter det som om motorn kommer att få ett tufft träningspass. Sprinten noll till hundra rullar exempelvis på 18.5 sekunder och med plattan i mattan visar hastighetsmätaren 157 km/h. Siffror som naturligtvis är helt oväsentliga när man tillämpar EcoDriving. Här gäller det nämligen att rulla i gång på ettan, accelerera på trean för att sedan skicka i femman. De berömda äggen under gaspedalen kommer väl till pass och medelhastigheten bör inte överstiga 85.
Enligt Opel sörplar Corsa Eco i sig 4,9 liter per 100 km/h under blandad körning, men jag kom ner i blott 3,84. Hemligheten ligger i låg vikt, modifierad kaross, ny avancerad växellåda men framförallt: twinport-tekniken.
Det innebär att bränslet sprutas in i förbränningsrummet som en virvelvind med superhögt tryck och resultatet avspeglar sig snabbt i plånboken.
Därmed blir Corsa Eco vinnaren i vårens Expedition EcoDriving, men vi vet redan att det är många nya deltagare anmälda till höstens omgång.
- Expeditionen är avslutad!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!