Förfärlig eller förträfflig?

(Goodwood - England) Vem har sagt att engelsmännen är konservativa och stelbenta? Chefen Tony Gott har visserligen den kritstrecksrandiga sviden på sig, men lyxdroskan han demonstrerar bryter alla gamla mönster. Designen får privatchaffisarna att sätta eftermiddags teet i vrångstrupen och drottningens gunst hänger på en skör tråd. Varsågoda, här är limon som bara den vågade eliten törs parkera utanför Harrods. Nya Rolls-Royce Phantom!

Foto:

Biltest2003-07-25 05:46

Många har "sågat" designen på nya Phantom - men en glädjande nyhet som inte går att såga är den silverglänsande damen på grillen. "The Spirit of Ecstasy" är nämligen tjuvsäkrad och så fort någon försöker tafsa så försvinner hon raskt ner i sitt tempel. Ja, pelargrillen är faktiskt inspirerad av den grekiska antikens Akropolis. Mitt i den hypermoderna formgivningen finns alltså anor från 400-talet. Snacka om kulturkrock?

Tung investering
Att uppleva Rolls-Royce Phantom bakom ratten är egentligen helt fel. I den här limousinen ska man nämligen glassa runt i baksätet likt Winston Churchill - med en fet cigarr i mungipan och ett glas champagne i handen. För även om sexmeters bjässen är silverfärgad så sätter interiören guldkant på tillvaron. Bara anilinlädret är tillverkat av sexton hudar och är ett pussel på 450 bitar. Den sagolika baksoffan rymmer en trio i originalutförande, men håvar du upp 110.000 kronor extra så erbjuds två fåtöljer och en välsorterad bar. Ja, vi vet ju alla att "champagne ska vara kall, torr och gratis" enligt Churchills devis Även själva entrén till aktersoffan görs med stil De elektriska dörrarna är nämligen hängda i bakkant och slår igen med den "kassaskåpskänsla" man förväntar sig när 2,9 miljoner sätts i rullning. Det kanske inte är så konstigt med tanke på att designen är skapad i ett gammalt bankvalv vid Hyde Park.Låt oss äntligen svida om till frack, stormhatt och vita handskar. Ja, privatchaufförens arbetsplats är inte fy skam den heller. De handpolerade träpanelerna andas kvalitet och framstolarna är i en klass för sig. Dessutom döljer instrumentpanelen en hel del hemligheter bakom lönnfack i "plankorna". Här finns både färddator, mobiltelefon, navigationssystem och tv - moderniteter som oftast varit portade i den brittiska kronjuvelen. Till vänster om rattkringlan sitter startknappen som får "silverdamen" att tända på alla tolv cylindrar. Tidigare hölls alltid motoruppgifterna hemliga av Charles Rolls och Henry Royce. Därmed lär grundarna gå bärsärkagång i himmelriket när vi avslöjar att effekten är 460 hästar. Sprinten till hundra rullar på 5,9 sekunder och toppfarten är 240 - ändå uteblir svallvågorna i resenärernas skumpaglas tack vare den magnifika luftfjädringen. Blir det ändå en "blöt" festtur så finns paraplyer infällda i bakdörrarnas gavlar!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!