Ibiza mitt i Barcelona

Nya Seat Ibiza är en riktig favorit och den eldiga spanjorskan är kanske inte helt otippat döpt efter Medelhavsön som aldrig sover.

Biltest2015-10-10 04:05


Många drabbas av minnesluckor efter vistelsen på partyön, men desto fler kommer ihåg bilen med samma namn och inte undra på det. Seat Ibiza är nämligen en busbil som sätter krydda på tillvaron. Vi har provkört i ett soligt Barcelona.

Seat Ibiza har länge varit spanjorernas viktigaste bilmodell och merparten av tekniken hämtas från lagerhyllorna hos ägaren Volkswagen, vilket borgar för hög kvalité. Nu är det dags för en efterlängtad facelift, men frågan är hur mycket som egentligen är nytt?

Att kalla nya Seat Ibiza för just "ny" är att ta i. Designen som debuterade 2008 känns igen och vi skulle nog snarare påstå att det rör sig om en lätt facelift. Vad är det då som är nytt? En närmare undersökning avslöjar en färgad list runt grillen, färgade backspegelkåpor samt nydesignade lättmetallfälgar.

Dessutom har motorer samt säkerhetssystem setts över och nu finns även ett nytt infotainmentsystem. Interiören känns också igen, men har toppats med nya färginlägg i ratt, växelspak och runt ventilationsmunstyckena. Ett gäng fräcka kulörer med de häftiga namnen Lima green, Chili red, Nevada white, Mediterranean blue, Adventure brown och Moonstone silver finns bland annat att välja på. Ett annat val gäller utrustningsnivån och här är det "Style" eller "FR" som gäller.

Style bjuder bland annat på 15-tums lättmetallfälgar, luftkonditionering, pekskärm och Bluetooth. FR har däremot 17-tummare, farthållare, dimljus med kurvfunktion och nya LED-varselljus.

Läs hela recensionen i fredagens papperstidning

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!