Italienskt dollargrin

Kan en vräkig italienska med ett äkta dollargrin vara intressant? Är svaret "ja" är nya Lancia Thema något för dig - maken till fräckhet får man leta efter. Men vänta lite! Är inte formgivningen oroväckande lik Chrysler 300? Tja, vi ser inte i syne utan det här är en jänkare som försetts med italienska emblem. Det är ungefär som att mixa Barack Obama med Silvio Berlusconi - resultatet blir ett färgstarkt alternativ som klarar att hålla stånd mot sitt dåliga rykte!

Foto:

Biltest2012-01-25 05:05


Lancia är för många svenskar synonymt med rosthögar som Saab importerade under åttiotalet. Sedan dess har tjugo år passerat och det är dags för en storslagen comeback med nya Thema. Låter namnet bekant? Den första generationen delade plattform med Alfa Romeo 164, Fiat Croma och Saab 9000. Modellen såldes under tio år (1984-1994) och värstingen begåvades med V8:an från Ferrari 308. Frågan är hur det går för efterträdaren som byggs på andra sidan Atlanten?

Hög standard
Designen är klart tufft amerikansk istället för elegant italiensk. Men så är det också en Chrysler vi sitter i där allt är kopierat från 300:an - förutom den nya grillen. Kubismen är påtaglig och den höga midjelinjen gör att bilen ser lite klumpig ut, men när man äntrar kupén så är det just fyrkantigheten som gör att ordet "platsbrist" inte existerar. Utrymmena är väl tilltagna och man färdas utmärkt såväl fram som bak. Enbart en utrustningsnivå finns men den bjuder på i princip allt, eller vad sägs om skinnmöblemang, ädelträpaneler, adaptiv farthållare och xenonljus? Framför ratten huserar två stora instrumenttavlor med ett safirblått ljus och på mittkonsolen finns en 8-tums pekskärm med navigation. En fräck lösning är armstödets mugghållare som både kan kyla samt värma drycker. Men det slutar inte där - för beroende på vad du väljer så ändras belysningen på muggen till antingen blått eller rött.

Beundrande blickar
Någon vinkelåtta från antingen Ferrari eller Hemi finns inte under motorhuven men väl en bensinsexa som lämnar ifrån sig 286 hästkrafter á 439 500 samt en turboladdad dieselsexa på 239, vilken kostar 479 500. Dieseln serveras med en femstegad automat medan bensinaren har en åttastegad som för övrigt är samma låda som används av Rolls-Royce. Fjädringen är fast men ändå amerikanskt mjuk och de gigantiska 20-tumshjulen rullar stabilt på den italienska asfalten.
Liksom den amerikanska originalbilen är Lancia Thema bakhjulsdriven och att skrynkla asfalt går alldeles utmärkt trots att schabraket väger över två ton. Noll till hundra rullar på 7,7 respektive 7,8 sekunder medan toppfarten är 240 respektive 230. Bensinaren finputsar alltså siffrorna marginellt jämfört med dieseln. Testbilen sticker verkligen ut i trafiken med sina brutala 506 centimeter och visst får vi många beundrande blickar. Så för att knyta ihop säcken: Lancia Thema är lika energisk som Barack Obama och lika fräck i truten som Silvio Berlusconi!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!