Kunglig komfort

(Kalmar - Småland) Den trettioförsta oktober 1805 förklarade Gustaf IV Adolf krig mot fransoserna Hade monarken lyckats besegra Napoleon så kunde Peugeot 807 ha varit en inhemsk bil idag. Men nu är det inte så, nya 807 är ändå en utmärkt familjetransportör som erbjuder kunglig komfort. Däremot behövs inget större apanage, prislappen är nämligen riktigt rimlig. Därmed lever Peugeot 807 upp till behoven i såväl slott som koja!

Foto:

Biltest2003-10-03 08:33

Vi säger ofta att "kärt barn har många namn" och det stämmer i fallet Peugeot 807. Bilen heter nämligen även Citroën C8, Fiat Ulysse och Lancia Phedra. Kvintetten är stöpta i samma form och byggs gemensamt i franska Valenciennes. Ja, det här börjar nästan kännas som på 1800-talet då alla hade kärleksaffärer med alla?

Ordningen återställd
Vi står parkerade mitt emot Kalmar slott och vågarna piskar mot stranden. Men inuti vår Peugeot 807 härskar lugnet - biltypen har nämligen vant sig vid att hamna i blåsväder: oftast orättvist beskylld för dålig säkerhet. Men eftersom 807 har tagit full pott i Euro NCAP:s krocktester så kan vi sätta punkt för den diskussionen.
Att hela familjen färdas säkert med sex krockkuddar och trepunktsbälten är naturligtvis ett starkt köpargument, men det finns flera. Vad sägs om att sju resenärer kan färdas samtidigt i individuella och bekväma säten? Ja, det sker dessvärre på uppoffring av bagaget. "Man kan inte få allt här i världen" sa Gustaf IV Adolf när han förlorade mot fransoserna och det är så sant som det är sagt.
Men möblerar du om och låter åtminstone ett säte utgå så är ordningen återställd. På tal om ordning så är det säkert många som tycker tvärtom angående instrumenteringen. Mätarna sitter nämligen monterade i mitten av kupén på ett mycket annorlunda och snillrikt sätt.

Farligt efterspel
Låt oss äntligen vrida runt tändningsnyckeln, som för övrigt är den största jag sett. Att få ner kolossen i jeansfickan är en historia i sig och väl på plats är slagdängan "vad har du i fickan, Jan" en utmärkt beskrivning på folks reaktioner. Hur som helst vaknar en fyra på 160 hästkrafter som spurtar till hundra på tolv sekunder och vars toppfart är 196.
Det är med andra ord en pigg och dragvillig maskin som stormtrivs på vägen. Körkänslan skiljer sig faktiskt inte nämnvärt från Peugeots vardagsbilar, men det gör däremot skjutdörrarna. Vissa tycker att det ger en skåpbilskänsla medan andra anser det vara rena drömmen på trånga parkeringsplatser.
Dessutom slipper föräldrarna vara livrädda för att barnen smäller upp dörrarna i grannbilen.
Prislappen lyder på rimliga 236.900 kronor och då ingår bland annat klimatanläggning.
Därmed är det utan risk för liv och lem man kan köpa fransosen - så var det inte under Gustaf IV Adolfs regenttid. Han hatade allt som hade med Frankrike att göra och vi hade säkert blivit halshuggna på stubinen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!