Lastbart lejon

(Toulouse - Frankrike) Ryktet säger att tjejernas fyra favoritdjur är en mink att ha på sig, en Jaguar på vägen, en tiger i sängen och en åsna som betalar. Men ryktet är som vanligt falskt. Det tjejerna vill ha är nämligen ett lejon på vägen i kombination med en trogen laståsna. Lösningen heter Peugeot 206 SW och modellen ska säljas till ett pris som gör att du får stålar över till en mink!

Peugeot 206 har blivit en riktig dundersuccé. Nu har det gått fyra år sedan lanseringen och över 2.5 miljoner bilar har tillverkats i sju olika fabriker på tre kontinenter.

Peugeot 206 har blivit en riktig dundersuccé. Nu har det gått fyra år sedan lanseringen och över 2.5 miljoner bilar har tillverkats i sju olika fabriker på tre kontinenter.

Foto:

Biltest2002-05-24 18:42

Peugeot 206 har blivit en riktig dundersuccé. Nu har det gått fyra år sedan lanseringen och över 2.5 miljoner bilar har tillverkats i sju olika fabriker på tre kontinenter. Modellen svarar därmed för den största försäljningsframgången i Peugeots historia och varje dag tillverkas 3.500 bilar. Ändå har leveranstiderna skenat iväg och det har dessvärre även drabbat nya 206 SW. Introduktionen har skjutits upp successivt och nu är det september som gäller. Ni behöver givetvis inte vänta så länge - vi har redan provkört segmentets konung.

Baken i sträckbänk
Solen har just gått upp över Toulouses grönklädda kullar, luften är härligt varm och det doftar från vinodlingarna. Framför klostret i Soréze väntar en lång konvoj av nya 206 SW. Det är dessa som vi ska provköra i denna undersköna omgivning. Först ska dock Peugeots franska PR-chef “predika“ och det är först då jag förstår varför provkörningen är förlagd till ett kloster. En stor målgrupp till 206 SW är nämligen kvinnliga singlar - tänk på det nästa gång du ser en nunna i en Peugeot. Men låt oss gå på upptäcktsfärd i min klarröda testbil. Komforten har alltid varit fransosernas trumfkort och 206 SW är naturligtvis inget undantag. Interiören är påkostad och stolarna fram är riktigt bekväma. Dessutom bjuder aktersoffan på rejäla utrymmen och det beror på att baksätet flyttas bakåt tre centimeter. Det beror i sin tur på att Peugeot dragit ut bakpartiet med 19 centimeter och vips så föddes en fiffig kombi.

Fastklistrat leendeMotorn i en GTi har alltid varit av stort intresse och metoden är som vanligt en stor maskin i en liten bil. Under huven med den traditionsenliga lejonsymbolen i grillen arbetar nämligen en varvvillig fyra på 137 hästar och 190 Newtonmeter. Sprinten noll till hundra rullar på 9.9 sekunder och maskinen ger sig först vid 208 km/h. Därmed lever modellen upp till GTi-förväntningarna och det är lätt att få ett leende som sitter fastklistrat i ansiktet.
Att SW-versionen dessutom är praktisk gör ju inte saken sämre: bagageutrymmet rymmer exempelvis tretio procent mer bagage än vanliga 206. Med tanke på att fransmännen kör som vettvillingar så känns det också extra tryggt att nya 206 SW GTi är standardutrustad med ABS-bromsar, elektronisk bromskraftfördelning, trepunktsbälten på samtliga platser och fyra krockkuddar. För även om jag spenderade en övernattning på det heliga klostret i Soréze så vågar jag inte helt förlita mig på högre makter!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!