Mitt i naturen

Tillhör du dom som gillar att titta på televisionens naturprogram men är alldeles för slö för att planera en egen expedition? Ja, det är ju så mycket smidigare att vara "mitt i naturen" med hjälp av fjärrkontrollen. Nu finns det inga undanflykter längre. Toyota tar dig nämligen med till djur- och växtriket utan att flåset påverkas. Men se upp för stubbar och stenar - för vem vill göra åverkan på en halvmiljoners Land Cruiser?

Foto:

Biltest2003-07-11 06:40

I varje människa brinner en eld, en sprakande lägereld. Vildmarkslivet blir populärare för varje år och kanske är det förklaringen till terrängbilsboomen. Lusten att bestiga bergspass, ratta runt i gyttjebad och korsa storstadsdjungeln lockar varje år tusentals svenskar att köpa sig en "skogsmulle". Men frågan är om nya Toyota Land Cruiser klarar Mulleskolan?

Vilse i kupén
Det sägs att varenda avkrok på moder jord har haft besök av en Land Cruiser och med tanke på att nästan fyra miljoner exemplar sålts välden runt de senaste 51 åren så är det säkert sant. För tar man sig inte fram med denna fyrhjulsdrivna mastodont så kvarstår bara flyget som alternativ - eller snöskoter. För faktum är att Land Cruiser används som observatörsbil på Sydpolen. Det gäller nämligen att hålla huvudet kallt när man forcerar den maximala sido- och uppförslutningen på 42 grader. Interiören bjuder på en rejäl uppryckning och nåde den som vågar smeta lervälling på den utsökta läderklädseln.
Man slipper dessutom känna sig bortkommen bakom ratten eftersom både navigationssystem och kompass är standard. För sanningen är att man lätt kan känna sig lite vilsen i kupén.
Det finns nämligen utrymme i överflöd och totalt kan sju personer titta ner på medtrafikanterna.
Ja, Toyotan mäter hela 191 centimeter i strumplästen.

Hokus pokus
Det är just storleken som är hemligheten bakom Land Cruisers popularitet. Bilens yttermått får nämligen alla att haja till, men ändå är den lika smidig i trafiken som en balettdansös i Svansjön. Kanske är det också därför bilen klarar att bada i sjuttio centimeters vatten? På våra breddgrader erbjuds Land Cruiser med tvenne motoralternativ: en snål dieselfyra på 163 hästkrafter samt en urstark sexa på 249. Vi har provkört den sistnämnda maskinen vilket innebär att accelerationen till hundra rullar på 9,5 sekunder och att toppfarten är 175 km/h. Men vem bryr sig om det i terrängen? Där handlar istället diskussionen om fyrhjulsdrift, låsbara differentialer, luftfjädring samt hög- och lågväxel. Men det mest spännande fungerar likt ett trolleri. För om bilen börjar glida bak- eller framklänges i en backe så tar elektroniken över och räddar situationen. Det känns tryggt när man "cruisar" runt mitt i naturen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!