Mycket suv för pengarna

En rullande "dammvippa" har gjort succé bland oss européer och nu är det dags för en ny modell att göra entré. Vi snackar naturligtvis om Dacias lågprisbygge Duster och du som inte skolkade från engelskan vet att modellnamnet betyder "dammvippa". Vi låter dock inte vår fyrhjulsdrivna lekkamrat stå och samla damm, utan nu väntar ett riktigt skitigt äventyr.

Foto:

Biltest2014-09-02 04:05


Dacia har blivit en jättesuccé för den rumänske tillverkaren och det är Duster som står för merparten av försäljningen. Men du som är ute efter en bil med den absolut senaste tekniken kan sluta att läsa här. Tjingeling! För alla andra kan vi berätta att bilarna bygger på nygammal teknik från Renault.

Inte lätt att pekaDet är inga större revolutioner som hänt på designsidan sedan introduktionen för fyra år sedan. Duster anno 2014 bjuder på en kromad grill, har nya strålkastare med LED-belysning, 16-tums lättmetallfälgar och takrailsen har modellnamnet snyggt ingraverat. Men förlåt, en närmare titt avslöjar att bokstäverna är påklistrade. Baktill hittar vi nya ljus och ett blankt avgasrör. Instrumentpanelen ska vara helt ny, däremot är den stora blaffan till ratt lika hemsk som tidigare och till råga på allt inte justerbar i längsled. Mittkonsolen har äntligen en integrerad ljudanläggning - men varför har man placerat pekskärmen, tillika navigatorn så långt ner? På bästa plats, högst upp mot framrutan, hittar vi istället ett förvaringsfack, sedan ventilationsmunstyckena och därinunder är skärmen placerad. Sittkomforten är kanske inte den bästa, men absolut inte heller den sämsta som vi testat genom åren.

Knäcker allt i prisHuven på nya Dacia Duster öppnas imponerande nog med luftdämpning och inunder erbjuds tre motorer, varav bensinfyran på 105 hästkrafter kan bli din för 99 900. Men lägger du till 30 000 kronor så förses maskinen med fyrhjulsdrift och i köpet ingår även mer utrustning. För exakt samma peng, 129 900 kr, kan man också välja en helt ny bensinfyra på 125 hästar - men den är strikt framhjulsdriven. Slutligen finns en fyrcylindrig turbodiesel på 109 hästkrafter som kan bli din för 134 900 kronor eller 154 900 inklusive fyrhjulsdrift.
Vi provkörde den sistnämnda och blev överraskande positiva, inte minst över ljudisoleringen. En sexväxlad manuell låda är standard, förbrukningen stannar på 0,52 liter milen och fyrhjulsdriften går att ställa i tre olika lägen. "2WD" signalerar att bilen enbart driver på framhjulen medan "Auto" fixar allt automatiskt åt dig. Sitter du i klistret så är det bara att trycka på "Lock" så låser sig drivningen 50/50. Du får alltså mycket bil för pengarna och dessutom en suv som är redo för hårda "Duster" i terrängen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!