Njutbart hårrufs

(Palma - Mallorca) Mallorca är en pärla i Medelhavet. Ön är välkänd för sitt vackra väder och turisterna vallfärdar hit från hela världen. Men för en biltok erbjuder Mallorca mycket mer än sol, bad och exotiska drinkar. Ön är nämligen ett eldorado vad gäller härliga serpentinvägar och tuffa cabbar. Så ner med suffletten, på med störtkrukan och låt dig förföras av en topless Toyota!

Toyota MR2 är en liten tvåsitsig cabriolet med tuff design. Sportbilen har ett modernt utseende med en fräck och kraftfull design. Bakom ratten är det lätt att trivas.

Toyota MR2 är en liten tvåsitsig cabriolet med tuff design. Sportbilen har ett modernt utseende med en fräck och kraftfull design. Bakom ratten är det lätt att trivas.

Foto:

Biltest2002-05-19 10:34

Det här med cabrioleter är en märklig företeelse. Utbudet bara ökar i takt med att vägnätet och ekonomin försämras. Men låt mig göra dig än mer konfundersam, för vet du vilket land i Europa som säljer flest cabbar? Jag kan avslöja att det varken är soliga Spanien eller flotta Frankrike. Svaret är landet som vädergudarna glömde: England!

Hjärtat & hjärnan
Toyota MR2 är en liten tvåsitsig cabriolet med tuff design. Smaken är ju som baken men nog tycker i alla fall jag att designerna bakom MR2 gjort ett utmärkt jobb.
Sportbilen har ett modernt utseende med en fräck och kraftfull design. Bakom ratten är det lätt att trivas. Den cockpitliknande sittbrunnen blandar det moderna med det traditionella. Den tydliga instrumentpanelen, tjocka läderklädda sportratten och pedalstället i aluminium för tankarna till Italiens värstingar. Det samma gäller dessvärre för bagageutrymmet, det finns nämligen inget!
Där resväskorna en gång förvarades sitter numera en mittmotor och där motorn en gång var monterad finns ett litet krypin som rymmer instruktionsbok och tandborste. Bakom sportstolarna finns visserligen två förvaringsfack, men stora är de inte. Vad gör det? Den här bilen köper man med hjärtat - inte hjärnan.

Lätt & lagomUnder bakluckan jobbar en mittmotor på 1.8-liter och 140 hästar. Mittmotorn ger många fördelar: styrningen påverkas exempelvis inte av maskinens vridmoment och lösningen tillåter också en mycket låg motorhuv. 140 kusar ser dock inte särskilt upphetsande ut i specifikationslistan, men en rejäl bantningskur har ändrat på det.
Toyan väger blott 1.080 kilo och femtio procent av vikten är fördelade till bakaxeln. Men vill du leka och provocera bilen så är det inga problem. Maskinen kan nämligen rufsa runt håret i 210 knyck och noll till hundra rullar på 7,9 sekunder. Arbetsinsatsen ackompanjeras dessutom av ett klangfullt men inte störande motorljud. MR2 är även försedd med Toyotas VVT-i-teknik vilket innebär variabel ventilstyrning. Det ger motorn en bredare effektkurva och bättre bränsleekonomi. Att provköra MR2 längs Mallorcas svindlande serpentinvägar är en upplevelse för sig, styrningen är exempelvis direkt och fjädringen perfekt. Så här långt är det inte mycket som talar emot Toyotas läckerbit, förutom väderexperten Wolfgang Röder.
Han spår nämligen en regnsommar - nu igen!

Teknisk data
Teknisk data
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!