Det är få modeller som kan skryta över att ge namn åt ett helt segment och Golfklassen är ett välkänt fenomen på bilhimlen alltsedan världspremiären 1974. Nu är det dags att lansera den femte generationen och det är en riktig storspelare. Hörde jag någon knysta om måttliga förändringar? Ja, låt oss jämföra det med Tiger Woods. Tror du att världens bäste golfspelare skulle våga ändra speltaktik när det går som bäst.
Syna sömmarna
Vi befinner oss i staden där alla turistattraktioner, idrottsanläggningar och kulturcentra är döpta efter Volkswagen. Bilimperiet har verkligen öppnat upp plånboken och invånarnas entusiasm är ömsesidig. Men när flertalet av dem började ändra sina nummerplåtar från WOB (Wolfsburg) till GOB (Golfsburg) så grep ordningsmakten in. Vår testbil är dock helt laglig och därmed är allt upplagt för en snabb Golfrunda. Det är bara att slå sig ner bakom den justerbara läderratten och sätta sig tillrätta. Man kan absolut inte klaga över komforten i framstolarna, däremot är insteget till baksätet i tredörrarsmodellen ett uthållighetstest av byxsömmarna. Bristningsgränsen är nära men väl på plats är benutrymmet alldeles förträffligt. Det är inte så konstigt med tanke på att alla mått är identiska om du så väljer tre- eller fem dörrar, däremot är prisskillnaden 4.200 kronor för att slippa de akrobatiska övningarna.
Golfarens dröm
Interiören är smakfull och bjuder inte på några obehagliga överraskningar. Här hittar vi smarta detaljer som ställbart armstöd, förvaringsfack under framstolarna, flasköppnare i mittkonsolen och vindrutetorkare med regnsensor. Vid introduktionen erbjuds inledningsvis tre motorer, varav två är turbodieslar på 105 respektive 140 hk. Därför har vi koncentrerat vår provkörning på 1,6-liters bensinaren aŽla 115 hästar. Det är en supertalang med utmärkta köregenskaper som spurtar till hundra på elva sekunder och som maxar 198 km/h. Många påstår att Golfare lever farligt, men det är inte sant i folkans fall. Här erbjuds sex krockkuddar och får du ?baksving" så är antisladdsystem standard. Däremot skulle tjutande bältespåminnare slopas, men tyskarna föll för kritiken och lovar nu att alla bilar från den första februari förses med säkerhetsdetaljen. Grundpriset för vår testbil är 166.700 kronor och det är inte illa för att uppleva Golfsäsong året runt!
Noll i handikap
Nu är det dags att slå ett slag för nya Volkswagen Golf, modellen som verkligen gjort ?hole-in-one" i bilvärlden. Under de senaste tjugonio åren har närmare 2.100 kunder slått till - varje dag. I tyska Wolfsburg arbetar 50.000 anställda med produktionen och staden har temporärt bytt namn till Golfsburg. Det är på initiativ av borgmästaren Rolf, som numera kallas Golf, Schnellecke. En första snabbkoll av bilens handikapp gör att vi skriker ?fore" till klassens medtävlare!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!