Oj, vilken (h)julklapp

Låt oss presentera landets senaste fordonstillverkare: Vehiconomics. Namnet är en sammanslagning av orden "vehicle" och "economics", vilket är precis vad det handlar om. Trehjulingen är slående lik den gamla kultkärran Messerschmitt Kabinenroller och har döpts till Smite. Liksom det tyska originalet sitter resenärerna i tandem, ratten är utbytt mot ett styre och dessutom är priset överkomligt. Frågan är om man kan ha kul på tre hjul? Vi har känt, klämt och kört!

Foto:

Biltest2011-12-30 05:05


Smite är den första av två prototyper som tagits fram och namnet betyder "smäll" på engelska.
Då kanske det inte är så konstigt att det smäller högt om cityfordonet som får köras med vanligt bilkörkort eftersom slagvolymen är 125 kubik. "Ändå påminner Smite mer om en trehjulig motorcykel än bil" betonar mannen bakom projektet, Håkan Lutz.

Framtidens fordon
Designen är klart retro med sina två framhjul och ett bakre drivhjul. Smite har däremot ett högteknologiskt chassi av sandwichkomposit med en helgjuten monocoque som inkluderar inbyggda krockzoner och rundslagningsskydd, precis som dagens Formel 1-racers. Den här delen kallas för "baljan" och ligger till grund för den superlätta konstruktionen á 160 kilo. Att ta sig in i sittbrunnen är som att dra på sig en överrock som krympt i tvätten - med andra ord ganska trångt och bökigt. Har man en passagerare med sig så sitter personen ifråga precis bakom föraren, men det bjussas knappast på utrymme i överflöd. Väl på plats i de formgjutna stolarna så är det bara att dra in axlarna, akta fingrarna och fälla ner plexiglasbubblan. Är det fint väder kan man dessutom lyfta av "ostkupan" och åka öppet.

Söker investerare
Vi trycker på startknappen och hastighetsmätaren gör först en frivolt. Den encylindriga motorn på 9,5 hästar startar och det är bara att greppa styret och toppa 90 km/h. Det känns nästan som vi utgör en trafikfara då alla trafikanter stirrar och pekar på vår vitlackerade testkärra vars kaross är gjord i termoplast. Trehjulingen är förvånansvärt trevlig att köra och funkar helt perfekt som cityfordon. Bäst åker man ensam eftersom bakstolen då kan användas som avlastningsyta. Just nu finns bara två exemplar av Smite: den vi provkör med bensinmotor som drar 0,2 liter milen samt en elversion som klarar åtta mil innan batterierna sinar.
Är du intresserad att slå till? Då återstår bara ett smärre problem eftersom "hjulklappen" inte finns att köpa, än! Men när produktionen väl rullar igång kommer priset att landa på 50 000 kronor för bensinaren och 80 000 för elversionen. "Allt är klart och vi har redan verktygen som behövs för att starta produktionen" säger Håkan Lutz och avslöjar att prototyperna finansierats av Energimyndigheten. Nu behövs "bara" tio miljoner i kapital för att börja serietillverkningen av framtidens "MesserSmite!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!