Ökenbil i snörök

I Saharaöken finns ett nomadfolk som har förmågan att överleva den guldgula sandens ofruktsamhet och solens brännheta strålar. De kallar sig för Touareg och det förklarar modellnamnet på Volkswagens senaste "ökenbil". Frågan är dock hur heta Touareg bemästrar vinterföre, snörök och blixthalka 4000 kilometer från Sahara? Vi styrde folkan mot det kyliga samhället Kall i Jämtland för att finna svaret!

Foto:

Biltest2003-02-14 08:39

För tre månader sedan trotsade vi vädrets makter i ett stormigt Spanien och lät Porsche Cayenne gå en match mot naturens skoningslösa vrede. Provkörningen imponerade stort och nu är det dags för systerbilen Volkswagen Touareg att göra entré. Båda bilarna har mycket gemensamt - förutom prislappen. För medan den billigaste överklassjeepen från Porsche går loss på 625.000 (V8) så kostar folkan från 397.600 kronor (V6).

Storlekens betydelse
Väglaget längs testslingan runt Kallsjön är sämsta tänkbara. Det är intensiv nederbörd i frusen form, snöyran är som en vit vägg framför vindrutan och vi har redan lyckats väja för skogens konung tredje gången gillt. I det här läget känns det verkligen skönt att ratta en fyrhjulsdriven tvåtonnare. Man sitter högt, säkert och lider ingen större nöd. Kupén innehåller dessutom en lagom portion ädelträ snyggt kombinerat med paneler i borstad aluminium. Det är bara att ta för sig av de eljusterade framstolarna, den rymliga aktersoffan och insupa den gemytliga atmosfären. Däremot kan de sjuttio knapparna och reglagen på instrumentpanelen skrämma slag på vem som helst. Det har även Volkswagen insett och har därför tryckt upp en liten behändig snabbguide som påminner om piloternas checklista.

Åreskutans utmaningar
Under huven på Touareg jobbar en vinkelsexa på 220 hästar. Det innebär paradoxalt nog att besten accelererar till hundra på 9,9 sekunder och att toppfarten är 205 knutar. Därmed är det här en bil som lever ett slags dubbelliv - för vid sidan om vägen forcerar vi hinder som tycks vara mer eller mindre omöjliga.
Volkswagen Touareg klättrar över glaciärer på 45 graders vinkel och halvmeterdjupa vattendrag är rena barnleken. Den permanenta fyrhjulsdriften kröns nämligen med luftfjädring, lågväxel och diffspärrar.
Är det exempelvis någon galning som vill erövra Åreskutan så går det finfint att stanna mitt i backen och släppa både händer och fötter utan att Touareg rullar baklänges. Bromsarna aktiveras nämligen automatiskt.
Men eftersom stupet bjuder på 1000 meters fallhöjd så blir det betydligt tuffare att överleva offpisten utför.
Det är då man ska lägga i ettan och återigen släppa alla pedaler. På så sätt kopplas "autopiloten" in och tekniken ser till att bilen klättrar ner sakta men säkert.
- Styra får du dock (än så länge) göra själv!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!