Picknick i paradiset

Sommartid är det många som packar picknickkorgen för en bilutflykt i det gröna. Men oftast dukas det upp till fest med riksvägens avgaser som snyltgäst. Honda CR-V är därmed den perfekta bilen för dig som drömmer om ett rikare friluftsliv. Det är bara att ta stigen till storskogens utkanter och liva upp tillvaron. Så gummistövlar och oljerock på, här är bilen som på utflykt vill gå!

Foto:

Biltest2002-07-15 12:57

Det är många nykläckta jeepar som en smula förvirrat försöker finna sin plats i bilvärlden. Många nya ?arter? verkar nämligen inte kunna bestämma sig för om de ska leva och frodas i skogen eller staden. Nya CR-V är bara ett exempel - men som alla ungtuppar vill Honda gärna visa sig på styva linan i samtliga grenar. Frågan är dock om nya CR-V är smidig i stadstrafiken, komfortabel på motorvägen och en baddare i terrängen?

Lätt & lagom
Det är inte svårt att se var nya CR-V har sina rötter, inspirationskällan är nämligen gamla CR-V. Missförstå mig rätt. Hondan är radikalt förbättrad men det är alltid ångestfyllt att förändra ett vinnande recept. Sedan begynnelsen 1995 har över en miljon exemplar sålts varav 4.000 i vårt fosterland. Att merparten av dessa på sin höjd forcerar en trottoarkant spelar liksom ingen roll. CR-V har nämligen samma försäljningsargument som ett par jeans: båda passar lika bra i skogen som till krogen. Honda CR-V är helt enkelt lätt att komma överens med och bjuder inte på några obehagliga överraskningar. Bäst trivs jag bakom ratten, där är sittkomforten utmärkt och ratten justerbar. Allt är i sin ordning - förutom handbromsen som hittat upp till instrumentpanelen. Även storväxta i aktersoffan kan sträcka ordentligt på sig och baksätet är dessutom skjutbart sjutton centimeter i längsled.

Guldkantad gimmick
Men låt oss nu undersöka hur CR-V klarar livet bland lingonröda tuvor och på villande mo. Honda har nämligen resonerat på följande vis: kundkategorin har inget behov av lågväxel och en extra spak på golvet är bara distraherande. Bilen är därmed i grunden framhjulsdriven, men om dessa förlorar fästet så kopplas fyrhjulsdriften in automatiskt. Någon äkta terrängbil är det knappast fråga om, däremot är Hondan en kämpe som sakta men säkert tuggar sig fram på traktorstigen. Under huven arbetar en underhållande fyra på 150 hyggliga hästar. Noll till hundra rullar på tio sekunder blankt och den som vågar kan pressa sin nyinköpta CR-V till 177 km/h. Då känns det tryggt att fyra krockkuddar, ett kraftigt sidokrockskydd och fempunktsbälten på samtliga platser ingår i affären. Nej, nu är det dags att sätta punkt. En söndagspicknick i det gröna står på programmet och då är Hondas standardmonterade campingbord i skuffen värt sin vikt i guld...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!