Prestige på hal is

(Junkön - Luleå) På Bottenvikens havsis susar vi fram i alldeles för hög fart. I Volvo XC90:s backspegel ser jag hur snöröken lägger sig som en tjock dimridå och ur högtalarna strömmar ledmotivet till James Bond. Egentligen saknas bara ett gnistrande ispalats och Halle Berry i framsätet. Där sitter istället en kollega som förtvivlat försöker navigera efter "sjökortet". Själv börjar jag så smått leta efter knappen till katapulten!

Foto:

Biltest2003-02-03 14:50

Det är en speciell känsla att provköra Volvo XC90 längs Bottenvikens halvmetertjocka havsis. Navigationssystemet visar ett oändligt hav och försöker tröstlöst få oss att vända mot civilisationen. Men likt en snöröjare tar sig Volvon fram bland snöskotrar, pimpelfiskare och skridskoåkare. Mitt ute i "nowhere" ligger dessutom tre testbanor och det är här vi ska undersöka om XC90 klarar Kung Bores obarmhärtiga utmaningar.

Varm i kylan
Temperaturen är tolv minusgrader och när den bistra snålblåsten friskar i så tvingas kinderna bekänna färg. Då känns det skönt att krypa in i värmen, och den är det absolut inget fel på, i XC90. Interiören har dessutom tagit ett stort steg framåt och den ombonade kupén bjuder på ordentligt med svängrum. Bäst trivs jag nersjunken i förarstolen, där är sittkomforten utmärkt och ratten justerbar. Allt är i sin ordning - förutom att handbromsvändningarnas tid är förbi. Parkeringsbromsen aktiveras nämligen med hjälp av en pedal på golvet. Även passagerarna i aktersoffan kan sträcka ordentligt på sig och om utrymmet inte räcker kan två extrasäten klämmas in aŽla 15.000 kronor. Men när det gäller vinterkörning så är säkerheten på blodigaste allvar. Då känns det tryggt att XC90 är standardutrustad med dubbla uppsättningar av både krockkuddar, sidokrockkuddar och krockgardiner.

Tappar luften
Men låt oss nu undersöka hur XC90 klarar Norrbottens snödrivor - fjärran från tryggheten på Avenyn och Östermalm. Hur effektivt är Volvos antispinn och stabiliseringssystem? Det simuleras enklast genom ett "rentest" vilket innebär körning mellan koner och en tvär undanmanöver. Efter våra tester kan jag lugnt konstatera att båda systemen arbetar utmärkt. Om tvåtonnaren ändå tenderar att välta så aktiveras "Roll Stability Control". Det innebär att en gyrosensor registrerar lutningsvinkeln och om den blir för stor så stryps motorn.
Men hur klarar sig XC90 vid sidan av vägen, vadande i Luleås snöhögar till midjan? Det är inga problem där heller. Den urstarka turbofemman på 210 hästar driver nämligen på alla fyra och markfrigången är 22 centimeter. Faktum är att den enda plumpen som finns i protokollet gäller reservhjulet vars placering är under bilen. Snacka om att bli "däckad" av kylan!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!