Prestige på hal is

(Ishotellet - Jukkasjärvi) I Jukkasjärvi ligger Norrbottens smartaste turistfälla. Det är härifrån man exporterar isblock till tokstollar världen runt och säljer isglas som håller i 36 timmar. Kärnan i verksamheten är dock ett gnistrande ishotell där japaner, engelsmän och svenskar villigt pröjsar 1.960 kronor för att sova i minusgrader. Så håll huvudet varmt och häng med på ett iskallt test av Lexus äventyrsbil!

Foto:

Biltest2002-04-26 06:01

Det är snabba ryck när vi plåtar Lexus RX300 utanför huvudentrén till Jukkasjärvis jätteigloo.
Bilen är nämligen extremt het i Sverige och risken för härdsmälta var därför stor. Men att få 45.000 ton snö att försvinna är inte lätt och vårsolen får jobba till midsommar innan Kung Bores sagoslott med sina 66 rum rinner tillbaka till alla glada laxar i Torne Älv.

Mysigt macho
Det är tidig morgon och jag blir väckt av en vacker blondin med varm lingondricka på sängkanten. Det är dock oskyldigare än vad det låter. Väckningen ingår nämligen i priset och värmen får man hålla själv med hjälp av renfällar samt sovsäck. Ja, förutom några japanska gäster som samlats i isbaren för att värma upp sig med hjälp av absolut sprattelvatten. Själv har jag en tuff dag framför mig med totalt 45 mils körning genom modd, snörök och på spåriga isvägar. Men låt oss börja testet inne i värmen. Interiören i Lexus RX300 är nämligen snygg och elegant. Fattas annat, det här är ju i praktiken en rullande lyxsvit. Det märks inte minst på framstolarna och baksoffan, båda är bland de bekvämaste i klassen. Klimatanläggning är givetvis standard liksom fönsterhissar, elspeglar, elstolar, CD-spelare och farthållare. De enda tillvalen som existerar är i princip skinnklädsel (15.900:-) och navigationsutrustning (29.900:-).
Men låt oss nu undersöka hur RX300 klarar Norrbottens snödrivor - fjärran från tryggheten på Östermalm och Avenyn.
Vi letade upp de tuffaste småvägarna och skottade upp en sjöis, sedan var det upp till bevis.
Hur effektivt är Lexus antispinn- och stabiliseringssystem? Det simuleras enklast genom ett rejält "rentest" vilket innebär 40 meters körning mellan koner och en tvär undanmanöver. Efter våra intensiva tester kan jag lugnt konstatera att båda systemen fungerar utmärkt och dessutom arbetar blixtsnabbt.
Men hur klarar sig bilen vid sidan av vägen, badande i Norrlands natursnö upp till midjan? Det är inga problem där heller. Vinkelsexan på 201 kusar är urstark och det enda man behöver tänka på är att markfrigången är tjugo centimeter. Men frågan är väl hur många svenskar som brakar ut i vildmarken med en bil som betingar ett värde av 408.400 kronor? Förmodligen ingen annan än en frusen motorjournalist som just överlevt en natt på ishotellet i Jukkasjärvi!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!