Redo för nya Duster

Duster betyder "dammvippa" på engelska och det kan tyckas vara ett märkligt namn på Dacias nya crossover. Kanske ligger innebörden i att den rumänska biltillverkaren tänker sopa mattan med konkurrenterna? Grundpriset börjar nämligen från 136 900 kronor inklusive fyrhjulsdrift, men exklusive antisladdsystem. Vi låter dock inte testbilen stå och samla damm, utan nu väntar ett riktigt skitigt äventyr!

Foto:

Biltest2010-10-01 06:53


Dacia Duster byggs i Rumänien och bara det kan säkert resultera i vissa tveksamheter, men en snabbtitt under motorhuven ger lugnande besked. Där står nämligen "by Renault" eftersom det numera är fransoserna som äger lågprismärket som har stora försäljningsframgångar runt om i Europa. Det kommer inte att bli sämre med nya Duster eftersom många räknar bilägandet i kronor och ören.

Bra komfort
Designen är ganska tuff i standardutförande men blir ännu fränare med kromade stylingrör runt karossen samt takbågar. Sportpaketet kostar 9 000 extra, men är värt varje krona om man önskar sig den berömda pricken över i:et. Storleksmässigt känns Dacia Duster ganska lagom med sin totallängd á la 432 centimeter. Man sitter riktigt bra i framsätena och det är inget större fel på instrumenteringen heller - förutom att ljudanläggningen är tillval. Men du kan lätt köpa en extern bilstereo och installera som på den gamla goda tiden, vilket i sin tur innebär att tjuven kan sno den lika enkelt. Förflyttar vi oss till baksätet så sitter två vuxna mycket bra. Okej, det må vara att baksätet är något hårt men utrymmet för knän och huvud imponerar. Bagaget klarar av 408 liter om man inte släpper ut baksätespassagerarna och fäller sätet - då kan man lasta 1 570 liter.

ESP saknas
Under huven erbjuds en bensinfyra på 105 hästkrafter vilken kan bli din för 134 900 kronor och då ingår fyrhjulsdrift. Önskas hellre en dieselspis så erbjuds en framhjulsdriven på 107 hästar och en fyrhjulsdriven på 109 (148 900:- respektive 168 900:-). Vi testade den sistnämnda maskinen där det tydligt står "Renault" på motorkåpan och blev inte besvikna. Förbrukningen ligger på 0,56 liter milen medan hundrastrecket nås på 12,5 sekunder och toppfarten är 168. I terrängen rullar det på riktigt duktigt med Dacia Duster, mycket tack vare att markfrigången är tjugoen centimeter och att man kan låsa kraftfördelningen 50/50 mellan axlarna.
Allt låter ju helt perfekt så långt, men det finns en akilleshäl - nämligen antisladdsystemet. Det erbjuds inte alls till bensinmotorn medan dieslarna kan utrustas med ESP för 5 500 kronor extra och då ingår även lite förvånande - läderratt. Vårt tips blir med andra ord att välja någon av dieslarna och köpa till antisladdsystemet, vilket räddar ett antal människoliv i trafiken varje år. Det är för viktigt att städa bort även om rumänen är uppkallad efter en dammvippa!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!