Dacia Duster byggs i RumÀnien och bara det kan sÀkert resultera i vissa tveksamheter, men en snabbtitt under motorhuven ger lugnande besked. DÀr stÄr nÀmligen "by Renault" eftersom det numera Àr fransoserna som Àger lÄgprismÀrket som har stora försÀljningsframgÄngar runt om i Europa. Det kommer inte att bli sÀmre med nya Duster eftersom mÄnga rÀknar bilÀgandet i kronor och ören.
Bra komfort
Designen Àr ganska tuff i standardutförande men blir Ànnu frÀnare med kromade stylingrör runt karossen samt takbÄgar. Sportpaketet kostar 9 000 extra, men Àr vÀrt varje krona om man önskar sig den berömda pricken över i:et. StorleksmÀssigt kÀnns Dacia Duster ganska lagom med sin totallÀngd å la 432 centimeter. Man sitter riktigt bra i framsÀtena och det Àr inget större fel pÄ instrumenteringen heller - förutom att ljudanlÀggningen Àr tillval. Men du kan lÀtt köpa en extern bilstereo och installera som pÄ den gamla goda tiden, vilket i sin tur innebÀr att tjuven kan sno den lika enkelt. Förflyttar vi oss till baksÀtet sÄ sitter tvÄ vuxna mycket bra. Okej, det mÄ vara att baksÀtet Àr nÄgot hÄrt men utrymmet för knÀn och huvud imponerar. Bagaget klarar av 408 liter om man inte slÀpper ut baksÀtespassagerarna och fÀller sÀtet - dÄ kan man lasta 1 570 liter.
ESP saknas
Under huven erbjuds en bensinfyra pĂ„ 105 hĂ€stkrafter vilken kan bli din för 134 900 kronor och dĂ„ ingĂ„r fyrhjulsdrift. Ănskas hellre en dieselspis sĂ„ erbjuds en framhjulsdriven pĂ„ 107 hĂ€star och en fyrhjulsdriven pĂ„ 109 (148 900:- respektive 168 900:-). Vi testade den sistnĂ€mnda maskinen dĂ€r det tydligt stĂ„r "Renault" pĂ„ motorkĂ„pan och blev inte besvikna. Förbrukningen ligger pĂ„ 0,56 liter milen medan hundrastrecket nĂ„s pĂ„ 12,5 sekunder och toppfarten Ă€r 168. I terrĂ€ngen rullar det pĂ„ riktigt duktigt med Dacia Duster, mycket tack vare att markfrigĂ„ngen Ă€r tjugoen centimeter och att man kan lĂ„sa kraftfördelningen 50/50 mellan axlarna.
Allt lÄter ju helt perfekt sÄ lÄngt, men det finns en akilleshÀl - nÀmligen antisladdsystemet. Det erbjuds inte alls till bensinmotorn medan dieslarna kan utrustas med ESP för 5 500 kronor extra och dÄ ingÄr Àven lite förvÄnande - lÀderratt. VÄrt tips blir med andra ord att vÀlja nÄgon av dieslarna och köpa till antisladdsystemet, vilket rÀddar ett antal mÀnniskoliv i trafiken varje Är. Det Àr för viktigt att stÀda bort Àven om rumÀnen Àr uppkallad efter en dammvippa!
Redo för nya Duster
Duster betyder "dammvippa" pÄ engelska och det kan tyckas vara ett mÀrkligt namn pÄ Dacias nya crossover. Kanske ligger innebörden i att den rumÀnska biltillverkaren tÀnker sopa mattan med konkurrenterna? Grundpriset börjar nÀmligen frÄn 136 900 kronor inklusive fyrhjulsdrift, men exklusive antisladdsystem. Vi lÄter dock inte testbilen stÄ och samla damm, utan nu vÀntar ett riktigt skitigt Àventyr!
Foto:
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!