Rullande skattkista

(Nottinghamshire - England) Nissan Patrol må leva ett liv i skymundan, men faktum är att terrängliraren tillhör en av de maffigaste bilarna på marknaden. Man skulle faktiskt kunna jämföra japanen med den laglöse Robin Hood - båda kastar sig in i det ena våghalsiga äventyret efter det andra. Därför är det inte så konstigt att vi provkör Nissan Patrol i Nottinghamshires beryktade grevskap. Mot Sherwoodskogen!

Foto:

Biltest2003-01-10 08:00


Jag befinner mig i en genombrittisk idyll och överallt kan man känna historiens vingslag. Däremot är det inte så värst populärt att ratta Nissan Patrol i Nottingham, för bara ett stenkast härifrån tillverkas ärkekonkurrenten Range Rover. Två bilar som egentligen skiljer sig åt som natt och dag. Patrol är nämligen en robust och oöm arbetshäst som skulle tilltala Robin Hood, medan den brittiska motsvarigheten är en rullande lyxsvit för prins John.
Häng med på en provkörning i vått och torrt.

Bistra verklighetenDet har sagts förut och tål att upprepas igen - det finns inga genvägar för att bli korad till skogens konung. Det krävs hög markfrigång, fyrhjulsdrift, lågväxel och diffspärrar. På pappret har Nissan Patrol alla huvudingredienser som behövs, men hur är det i den bistra verkligheten? Jo, Patrol klättrar uppför och nedför leriga stup förbluffande bra. Kliver över diken smärtfritt och plumsar med vatten upp till midjan utan att drunkna.Hemligheten ligger naturligtvis i den inkopplingsbara fyrhjulsdriften med lågväxel. Men ett särskilt tack riktar jag till diffspärren på bakaxeln och den urkopplingsbara bakre krängningshämmaren. Den sistnämnda funktionen är unik och gör att fjädringsvägen förlängs med tio centimeter, vilket kan behövas när man är på äventyr i Sherwoodskogens fruktade omgivningar.

Spola interiörenUnder huven är Nissan Patrol försedd med en fyrcylindrig turbodiesel med laddluftkylare. Effekten är blott 158 hästar men vridmomentet är hela 354 Newtonmeter. Den som vågar och vill kan därmed pressa kolossen på 2500 kilo till 160 km/h. Men med tanke på den ökände sheriffen av Nottingham så behärskar jag mig. Låt oss i stället spana in interiören. I Sverige säljs Patrol i sitt exklusivaste utförande - sjusitsiga Elegance. Det innebär fyra krockkuddar, läderklädsel, elmanövrerade stolar, klimatanläggning, kompass, metalliclack och mycket mer.

Trots exklusiviteten förtas inte känslan av en seriös terrängvagn - det verkar nämligen som om inredningen skulle palla en avspolning med vattenslang. Lädret är grovt, panelerna robusta och ädelträet är äkta fusk. Därmed har Nissan en hel del gemensamt med Robin Hood: båda tar innovationer från de ?rika? och ger till de ?fattiga?. Originalet Range Rover kostar nämligen från 628,000 medan den skickliga kopian säljs för 375,900 guldmynt.
-Det är bara att lyfta på jägarhatten!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!