Saabs flygande start

(Frösundavik - Stockholm) Saab har alltid dragit nytta av sina insatser inom stridsflyget vid lanseringar av nya bilar, men 9-3 SportSedan är dock ett undantag från regeln. Det bevisar att Saab inte behöver ta hjälp av piloter och PR-jippon för att sälja sin senaste stolthet. Nya 9-3 får nämligen en flygande start ändå tack vare sin förstklassiga interiör och köregenskaper som får alla att sväva på moln!

"Lugnet före stormen" är ett populärt uttryck som passar utmärkt för Saab. Det har varit lugnt på nyhetsfronten från Trollhättan, men nu blåser det äntligen friska vindar. Nya 9-3 är nämligen det första steget i det mest omfattande modellprogrammet i Saabs historia.

"Lugnet före stormen" är ett populärt uttryck som passar utmärkt för Saab. Det har varit lugnt på nyhetsfronten från Trollhättan, men nu blåser det äntligen friska vindar. Nya 9-3 är nämligen det första steget i det mest omfattande modellprogrammet i Saabs historia.

Foto:

Biltest2002-07-22 18:32

Det är i strålande solsken på smala, krokiga roslagsvägar som nya 9-3 får bekänna färg. Färden har bara varat i någon kilometer när min skämtsamme kollega utbrister "att provköra nya 9-3 Aero är nästan det roligaste man kan göra med kläderna på". Den nakna sanningen är inte långt borta. Bilens väguppträdande är nämligen lika tilltalande som dunsen i dörrarna. Därför är det glädjande att direkt konstatera: det finns inga som helst likheter med nuvarande 9-3. En bil som ironiskt nog aldrig sålts så bra som nu - men som snart är död och begraven...

Flygande fjäril"Lugnet före stormen" är ett populärt uttryck som passar utmärkt för Saab. Det har varit lugnt på nyhetsfronten från Trollhättan, men nu blåser det äntligen friska vindar. Nya 9-3 är nämligen det första steget i det mest omfattande modellprogrammet i Saabs historia. Alla konkurrenter får därmed huka sig - Saab har filat spjutspetsen vassare än någonsin. Det märks inte minst på interiören som inger ett alldeles speciellt välbehag. Framstolarna bjuder på generösa justeringsmöjligheter och här kan man sitta hur länge som helst utan att kroppen säger ifrån. ?Piloten? blickar dessutom ut över en läcker förarmiljö med inslag av läder och krom. Instrumenteringen är lättläst och vid rutan sitter en informationsdisplay som avslöjar det väsentligaste utan att behöva flytta blicken från vägen. Inredningen bjuder på en härlig kvalitetskänsla, de plastiga rattspakarna är dock två undantag. Även baksätespassagerarna har det bra med utrymmen och småttingarna lär älska "fjärilen" - världens häftigaste mugghållare. Den fälls ut på samma sätt som ett stridsplan rollar ur formation och sänker underredet inför landningen. Under huven erbjuds en oljebrännare på 125 hästar samt tre nyutvecklade bensinmotorer på 150, 175 respektive 210 hästkrafter. Vi har provkört den sistnämnda maskinen med det välbekanta smeknamnet Aero. Maskinen varvar villigt och svarar alert på gasen. Efter 7.5 sekunder passeras hundra med handjagad låda och topphastigheten är 235 km/h. Det innebär att krocksäkerheten måste ligga på topp och det är ingen hemlighet att nya 9-3 satsar på att bli världens säkraste mellanklassbil. Sex krockkuddar och aktiva nackskydd som ska förhindra nackskador är standard. Priset startar från 219.900 och sträcker sig till 291.800 kronor för Aero. Det är en rejäl prishöjning gentemot föregångaren, men å andra sidan har modellerna inte en skruv gemensamt. Det är som om stridspiloter skulle jämföra senaste JAS med klassiska Draken. Omöjligt är ordet!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!