Snobbar som jobbar

(Strasbourg - Frankrike) När Mercedes formgivare är på gott humör blir resultatet allt annat än det vanliga. Titta bara på nya CLK, skrytbilen som totalt förändrar adrenalinets flödesschema. Men är Stuttgarts senaste sportcoupé bättre än föregångaren? På jakt efter svaret begav vi oss till "Europas vägkorsning". Vackra Strasbourg ligger nämligen mitt i Europas bultande hjärta!

Foto:

Biltest2002-11-06 15:49

Låt oss gå rakt på sak: du som torskar på en Mercedes CLK är enligt marknadsstrategernas ordbok en "empty nester" (dina barn har dragit ur boet) eller en "dink" (double income, no kids). Det innebär i praktiken att du är en mogen kvinna eller gentleman på 50 år med en välfylld plånbok i bakfickan. Problemet är bara att din kvot av livets onödiga nödvändigheter redan är välfyllt. Därmed måste Mercedes CLK erbjuda något helgjutet snarare än något prisvärt. Helt enkelt en glidarbil för snobbar som jobbar...

BältesbetjäntEn coupé köps varken av praktiska eller ekonomiska skäl, det handlar nämligen om att få unna sig något extra. Därmed måste modellen vara snyggt skulpterad, rikligt utrustad och helst ha fyra sittplatser. Alla vet naturligtvis att aktersoffan enbart har ett symboliskt värde, men det underlättar för försäljaren att fälla kommentaren "men den har ju baksäte" när kunden står i valet och kvalet. Nya Mercedes CLK uppfyller samtliga krav med råge. Formen är farligt förförisk, fyra åkande färdas hyfsat bekvämt och standardutrustningen är riklig. Vad sägs exempelvis om en egen bältesbetjänt?
Normalt hänger säkerhetsbältet i B-stolpen men nu är denna "designdödare" bortrationaliserad. Så för att inte den hängivna kundkretsen ska vrida armen ur led så hålls bältet fram av en utskjutbar arm. Lika stilfull är atmosfären i kupén vars inriktning erbjuds i lyxiga "Elegance" och sportiga "Avantgarde".

Upp till bevisAtt CLK är en milslukare av världsklass kommer knappast som någon överraskning. Bilen stormtrivs längs Strasbourgs pittoreska småvägar och snabba motorvägar. Chassit är utsökt, servostyrningen hastighetsberoende och fjädringen behaglig. Motorprogrammet är dessutom brett och omfattar sju olika maskiner varav den billigaste inträdesbiljetten är 200 Kompressor aŽla 351.900 kronor.
Vi har dock provkört 320 Avantgarde, vilken är bestyckad med en sexa på 218 hästar och 310 Newtonmeter. Det innebär att noll till hundra rullar på 7.7 sekunder och att toppfarten överstiger 244 km/h. Därmed skänker jag en tacksamhetens tanke till den digra listan över säkerhetsutrustning. Sex krockkuddar, bältessträckare, antispinn- och stabiliseringssystem är exempelvis standard. Då återstår bara frågan om marknadsstrategernas iskalla kalkyl håller? Vi parkerade mercan utanför EU-parlamentet och reaktionerna lät inte vänta på sig. Men så är det väl också här de flesta "dinkies" finns...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!