McLarens unge F1-talang Kimi Räikkönen befinner sig i de italienska Alperna på 2,758 meters höjd Han startade färden i italienska Brescia där Stirling Moss korsade mållinjen som segrare 1955 för att köra hela vägen till Frankfurt i nya silverpilen SLR. Finnen finns med oss via en satellitlänk och fryser så han skakar. "Det är minusgrader här uppe och vinterdäck skulle behövas" huttrar Kimi. "Ja, gud nåde dig om du repar Mercan. Då får du sparken" skojar stallchefen Ron Dennis.
Hästarnas paradis
Det är "gräddan" som samlats för att ta pulsen på nya Mercedes SLR McLaren. Det är alla toppdirektörer inom DaimlerChrysler, intresserade spekulanter samt Formel 1-förare från nu och tiden då det begav sig. För att inga bilspioner skulle lyckas smita in hade alla inbjudna gäster försetts med ett datachip runt halsen. Ja, när tyskarna ska försöka bräcka Ferrari så sparas det inte på krutet. För expertkunskaperna står McLaren och hjärnan bakom projektet är Gordon Murray. Låter namnet bekant? Ja, det är samme man som designat flera F1-racers och superbilen McLaren F1. Formgivningen får mig att börja dregla och åsynen av en SLR med måsvingedörrarna uppfällda är magnifik. Efter några akrobatiska övningar befinner jag mig i den exklusiva kupén tillsammans Mercabossen Jürgen Hubbert.Professorn vrider om tändningsnyckeln och trycker in en välgömd knapp aŽla James Bond överst på växelväljaren. Nej, det var inte till katapultstolen - utan för att skaka liv i vinkelåttans 626 hästar.
Motorsången är underbar, men otäckt beroendeframkallande. Det är nämligen dyrt att bli av med abstinensen - närmare bestämt 3.5 miljoner. Redan har nio penningstarka svenskar samt danskar trillat dit och deras körkort lär hänga på en skör tråd. Färden till hundra rullar på 3,9 sekunder och toppfarten är 334. Prestandan innebär i sin tur att bromsarna måste hålla världsklass och faktum är att tvärniten aldrig är långt borta eftersom keramikskivor med åttakolvsok är standard. SLR är även begåvad med en luftbroms på bakluckan som reser sig 65 grader för att öka trycket på bakvagnen. Faktum är att Mercedes hävdar att superbilen är lika tekniskt avancerad som McLarens F1-racers Men vem vet sanningen bättre än försteföraren David Coulthard. Vilket fartåk är värst? "Det är naturligtvis svårt att jämföra, men visst är SLR en enastående körmaskin". Vad finns det för likheter? "Många. Köregenskaperna är fantastiska men framförallt är känslan i maggropen densamma". Har du lagt någon order? "Alla skottar är snåla och hatar att spendera pengar. Men jag gjorde ändå min beställning efter första provturen" avslöjar David Coulthard. Och det är klart - med en årslön på 68 miljoner så drabbar det ingen fattig!
Supervass Silverpil
(Frankfurt - Tyskland)1955 dundrade Stirling Moss fram genom den italienska landsbygden i vägrallyt Mille Miglia. Engelsmannen vann och segertiden är än i dag obesegrad. Racerbilen var en Mercedes SLR och rikemansfolket krävde en gatuversion av vinnarbilen. Men det blev inget gehör förrän fyrtioåtta år senare - nu är det nämligen dags att lyfta på skynket för Mercedes SLR McLaren. Vi har tagit pulsen och träffat skotten som hjälpt till med utvecklingen: David Coulthard!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!