Taklösa traditioner

(Borgholm - Öland) Om man som jag arbetar 360 dagar om året, har blott fem dagars semester och är mätt på alla utlandsresor - vad gör man då? Jo, tar en Honda S2000 och drar en testrepa till solen och vindarnas Öland. Om jag fick uppleva några lata dagar på stranden? Glöm det! För vem förmår att koppla av när Sollidens fartkung semestrar runt husknuten...

Teknisk data Honda S2000

Teknisk data Honda S2000

Foto:

Biltest2002-08-19 07:50

Öland är Sveriges minsta landskap och överallt kan man känna historiens vingslag. Själv passar jag på att stanna till för att plåta två taklösa byggnadsverk med Borgholms slott som reser sig över alvaret i bakgrunden och Honda S2000 med sin sensationella motor-konstruktion i förgrunden. Snacka om kulturkrock!

Högvarvig Honda
Bakom yttermuren på slottsruinens borggård anordnas ofta konserter på sommaren. Men jag lovar, ingen ljudupplevelse i världen slår Hondas. Du dirigerar orkestern med hjälp av gaspedalen och vid 9.000 varv börjar ett musikstycke som får självaste Pavarotti att häpna. Motorn i S2000 är som du förstår ingen vanlig konstruktion. Japanerna har nämligen lyckats krama ut 240 lustfyllda hästar ur en tanig tvålitersmotor utan turbo. Toppeffekten utvecklas vid 8.300 varv men motorn kan piskas till 9.500 varv innan "bödeln" träder in och tar livet av maskinen. Viktfördelningen är enligt Honda idealiska fifty/fifty, ändå är bakändan riktigt lömsk i beteendet. För när S2000 väl tappar greppet så är det bara att ta ett djupt andetag. Du har nämligen inga hjälpsystem som fixar situationen åt dig då antispinn och stabilitetsprogram är avskaffade till racerfantasternas stora glädje.

Fartfylld födelsedag
Att krångla sig ner bakom ratten är en historia i sig. Det är inga stora portar som öppnas till paradiset och det krävs onekligen en viss vighet. Väl på plats sitter man i en läderklädd sportstol där personer över 195 cm icke göre sig besvär. Avståndet till pedalstället i borrad aluminium är dock perfekt och den extremt tätstegade sexväxlade lådan passar som handen i handsken. Framför ratten har Hondas designers organiserat en heldigital instrumentering som är inspirerad från Formel 1-världen. Men finns det inget negativt med bilen? Nja, för det första är förvaringsutrymmena begränsade och för det andra är suffletten en relativt enkel historia. Men det är små detaljer som man faktiskt kan leva med. Honda S2000 tillhör nämligen en av bilvärldens roligaste cabbar. Själv har jag plåtat färdigt framför slottsruinen och tycker det är bäst att styra kosan mot solnedgången. Två minuter härifrån semestrar ju Carl Gustaf och när han dyker upp med sin mörkblå Ferrari 456 MGT vill jag vara långt borta. Vi känner ju alla till Hans Majestäts kappkörning på väg till drottning Margrethes högtidsdag...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!