Samtidigt som Toyota gjorde sin bejublade debut i motorsportens kungaklass så drogs täckelsen bort från varumärket T Sport. Bakom emblemet gömmer sig ett specialistteam som är ansvariga för att Formel 1-satsningen ska smitta av sig på oss vanliga bilköpare. För vilket immunförsvar kan motstå 192 busiga hästar och ett utseende som i alla fall på avstånd liknar traktens mytomspunna söner?
Veyron i VairanosSportcoupéerna har knappast rosat den svenska marknaden under årens lopp. I det präktiga Sverige har det helt enkelt inte varit rumsrent att köra en bil med så utåtriktad stil. Nu har dock trenden vänt och vi har lagt vantarna på Toyota Celica T Sport. Men låt oss byta ut vantarna mot ett par racinghandskar och direkt styra kosan mot Vairanos testbana strax utanför Milano. Anläggningen består av av en lång raksträcka med S-kurvor som knyts samman med två förrädiska 180-graders "loopar". Det är här som uppiffade Toyota Celica T Sport ska visa framfötterna.
Men vad i herrans namn har förändrats designmässigt? Den som söker finner ett fräckare bakparti, bulligare motorhuv och nya strålkastare som är utrustade med automatisk nivåreglering.Celica T Sport har dessutom utrustats med större delen av alfabetet vad gäller förkortningar av elektroniska livlinor. Det är jag tacksam för när en livs levande Bugatti 16:4 Veyron dyker upp bakom mig på testbanan.
Toyota i Ferrariland
Att kalla "stöveln" för sportbilens förlovade land är ingen överdrift. Italien är nämligen världsmästare i att bygga fullfjädrade fartmonster. Men medaljen har naturligtvis en baksida: den astronomiska prislappen. Därför packade jag resväskan med destination "Ferrariland". Men den här gången ska vi byta spagetti mot sushi och provköra ett japansk budgetalternativ - Toyota Celica T Sport. Snacka om att svära i kyrkan!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!