Klockan är kvart i sex, det är fredag morgon och mobiltelefonen skäller till. Jag hinner förbanna både kollegor och Toyotas pressboss Bengt Dalström innan jag inser att det är "nallens" väckarklocka som ringer. Efter en halv minut kommer jag också ihåg varför. Hundra meter utanför mitt hotellfönster står nämligen en svartlackerad Toyota MR2 och väntar. Efter två koppar starkt italiensk kaffe så är tröttheten som bortblåst.
Kom så drar vi!
Tvärt kastande från under- till överstyrning spelar testbilen mig ett spratt och vår lek förvandlas plötsligt till fullt allvar.
Sportigt spartanskt
Minsta tvekan från min sida och framfarten skulle ha slutat med en storslagen piruett. Men med båda händerna på ratten så blir belöningen en erfarenhet rikare. Nu måste vi säga att Toyota MR2 egentligen är en riktigt snäll bil med femtio procents viktfördelning på bakaxeln. Men vill du leka och provocera "gokarten" så är det bevisligen inga problem. Toyota har dock valt att bygga in en hel del komfort i sittbrunnen. De båda skålade sportstolarna håller kroppen på plats och instrumentpanelen är funktionell med kromade sarger. Det sportigt spartanska betonas dessutom av det minimala bagageutrymmet. För där resväskorna brukar stuvas in hittar man en mittmotor och där motorn en gång huserade finns ett litet krypin för skandinavisk nödutrustning i form av långkalsonger, ylletröja och toppluva...
Men låt oss titta lite närmare under bakluckan. Där jobbar en maskin på 140 hästar som är fulladdad med allehanda godis som variabla ventiltider och separata tändspolar. Bilen ger därmed ägaren en garanterat "stormig" upplevelse - håret kan nämligen rufsas runt i farter över 210 knutar. Men om vädergudarna byter himmel mot helvete så är det bara att fälla upp suffletten och det är kvickt gjort: lossa bara två spännen i vindrutan och fäll bakåt. Det är lika enkelt som det låter och efter åkturen är det bara att göra tvärt om. Den stora nyheten på uppfräschade MR2 är två nyutvecklade växellådor, varav en kortslagig sexväxlad manuell får pulsen att stiga. Vi har dock provkört en halvautomatisk sekventiell låda där föraren väljer växel genom en vippbar växelspak aŽla Ferrari eller med knappar i sportratten. Lådan är blixtsnabb och motorn hinner knappt hosta till innan bilen skjuter fart. Därmed får MR2:ans konkurrenter samma dilemma som Piff och Puff på julafton.
- Dom får en svår nöt att knäcka!
Toyotas hjulklapp
(Lugano - Italien)När vintermörkret sluter sig omkring oss och kölden biter i kinderna så känns sommaren hopplöst avlägsen. Då kan det behövas en liten påminnelse om att det kommer en ny vår och mängder av fräcka cabbar med den. Så låt oss smita ifrån julstressen och packa resväskan för varmare breddgrader. I Lugano är nämligen vädret härligt även då "hjulkalendern" visar på december. Toyota rivstartar cabsäsongen med en fräsch MR2!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!