Toyotas miljökarusell

Att provköra nya Toyota Prius är som att åka karusell. Adrenalinet flödar, det pirrar i maggropen och man blir yr i mössan - av den revolutionerade hybridtekniken. Men när man väl har vant sig så vill man bara åka mer och mer. Det är som ett gift, fast helt tvärtom. Miljöbilen ska nämligen visa vägen till ett hälsosammare klimat på moder jord. En såld Toyota Prius minskar nämligen koldioxidutsläppen med ett ton - varje år!

Foto:

Biltest2003-11-21 15:50

Italienskan promenerar stilfullt mitt i gatan och vänder sig plötsligt om med stora förvånande ögon. Vi har legat tätt bakom henne under säkert hundra meter utan att bli upptäckta. Men när den ljudlösa eldriften hade gjort sitt och bensinmotorn mullrade igång så åkte hjärtat upp i halsgropen. Ja, att köra en hybridbil som drivs med två energikällor bjuder på många överraskningar. Vad sägs exempelvis om halverad soppaförbrukning och radikalt minskade avgasutsläpp?

Arv från flyget
Modellnamnet säger egentligen allt - Prius är nämligen latin och betyder "före sin tid". Det räcker att beskåda skapelsen så förstår man att vindtunneln fått bestämma formen. Bilen liknar ett flygplan utan vingar och vi gillar resultatet. Även instrumenteringen går i cockpitstil med digitala instrument och växelväljaren är ersatt av en liten joystick. Men de flesta brukar stirra sig blinda på mittkonsolens färgskärm som visar både navigatorn och hybridsystemets energiflöde. Grubblar man över om miljöbilen drivs av elmotorn, bensinmotorn eller bådadera så avslöjas allt här - vilket är tur. Som förare är det näst intill omöjligt att känna hur hybridtekniken arbetar, allt sköts nämligen automatiskt.
Däremot får man ställa in framstolarna manuellt och visst sitter man bekvämt, även om skjutmånen är i kortaste laget. Baksätet är dock förbluffande rymligt och "takkupolen" påminner om Santa Maria-katedralen här i Florens.

Svindyr teknik
Hemligheten med Toyota Prius är att framfarten sker omväxlande mellan en bensinare på 77 hästkrafter samt en elmotor på 68, men för det mesta utnyttjas båda samtidigt likt 145 "parhästar". Dessutom behöver du aldrig bekymra dig över batterierna, de laddas nämligen av bensinmotorn. Nu tror säkert de flesta att miljötänkandet sker på bekostnad av prestandan, men icke sa Nicke. Hundrastrecket nås på elva sekunder, toppfarten är 170 och köregenskaperna imponerar längs Toscanas böljande vägar. Ändå sörplar Prius i sig blott 0,43 liter per mil under blandad körning. För att spara vikt så drivs det mesta av elektricitet, bland annat styrning, bromsar, automatlåda och luftkonditionering. Ja, nya Toyota Prius är fullspäckad av svindyr teknik och penningkarusellen har fått många konkurrenter att snurra bort sig. Ändå kostar ett åkband för hela familjen 259.000 kronor - det må låta dyrt, men biljetten är rejält subventionerad. Det här är nämligen en åkattraktion som tar dig till helt nya miljödimensioner!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!