Tyrolerhatten av för 208

Österrike är förmodligen landet som bäst bevisar att det går lysande för den europeiska bilindustrin.

Biltest2015-10-09 14:24


Här byggs bilar från BMW, Jaguar, Mercedes, Mini och Peugeot under samma tak. Jajamän - du läste rätt! I Graz ligger nämligen Magna Steyr vars affärsidé är att sköta produktionen åt bilföretag som inte har kapacitet själva. Vi är här för att provköra nya Peugeot 208.

"Småfranska" har många anhängare även när det gäller bilar och storsäljaren Peugeot 208 är ett utmärkt exempel. Men nu är det dags för andra bullar - det är nämligen hög tid för en uppdaterad 208 att göra entré. Det är alltså ingen ny bil, utan en redan bra bil har blivit bättre.

Det krävs ett minst sagt vältränat öga för att se de yttre förändringarna. Men efter att ha tagit ett ärevarv runt bilen kan vi konstatera att dimljusen och den lilla kromsargen i nosen fått sig en uppfräschning. Även grillen har blivit lätt omarbetad och detsamma gäller bakljusen som ser ut att ha fått klösmärken av lejonet på motorhuven. Tidigare fanns 208 i två karossutföranden: tre- eller femdörrars. Minstingen har däremot längre framdörrar och finns nu bara om man väljer racerjärnet 208 GTi på lika många hästkrafter, alltså 208.

Läs hela recensionen i fredagens papperstidning

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!