Uppdaterad drivrutin

1927 var året då Charles Lindbergh lyckades flyga med "Spirit of St Louis" från New York till Paris. Det var även året då T-Forden rullade i graven och mytomspunna Bugatti Royale presenterades. Den fjortonde april 1927 föddes dessutom en svensk bil på Hisingen. Volvo firar sin 75-årsdag med ett rullande paket, nya S60 AWD!

Volvo är det latinska ordet för "jag rullar" och på högtidsdagen testade vi en S60 AWD som rullar på alla fyra.

Volvo är det latinska ordet för "jag rullar" och på högtidsdagen testade vi en S60 AWD som rullar på alla fyra.

Foto:

Biltest2002-04-19 08:21

När Volvo nu fyller år är det lätt att bli nostalgisk och tänka tillbaka på flera av bilsveriges trendsättare: Jacob, PV, Duett, P1800 och Amazon. Men mest tänker jag på grundarna, den skicklige affärsmannen Assar Gabrielsson och den klurige teknikern Gustaf Larson. De arbetade sida vid sida och hade kontorsborden mitt emot varandra. Det existerade inga hemligheter och båda kunde höra raspet från varandras pennor när de attesterade fakturor eller räknade på budgeten. I dag är det annorlunda, nu tas besluten på andra sidan jordklotet!

Jag rullar på...
På 75-årsdagen ser Volvo fräschare ut än någonsin och lever verkligen upp till varumärkets betydelse. Volvo är nämligen det latinska ordet för "jag rullar" och på högtidsdagen testade vi en S60 AWD som rullar på alla fyra. Undrar du hur namnet Volvo dök upp? Ja, det är en händelse som utspelade sig i augusti 1926. Det var då Gabrielsson och Larson skrev kontrakt med SKF om att starta biltillverkning. SKF-direktörerna letade i sina gömmor och hittade ett gammalt bolag från 1915 som hette Volvo med 200.000 i aktiekapital. Så fick det bli! Nu är det dessutom dags att skriva ett nytt kapitel i historien. För äntligen erbjuder Volvo Haldex suveräna fyrhjulsdrift. Det innebär att S60 AWD i huvudsak är framhjulsdriven. Men när framhjulen förlorar fästet så skickar Haldexsystemet kraften bakåt, i extremfall upp till 65 procent. Därmed blir Volvon en kämpe som sakta men säkert tuggar sig fram under tuffa förhållanden.

Volvos värde vararMotorn i min testbil är Volvos underbara och uppskattade lättrycksturbo. Effekten är 200 kusar och vridmomentet på 285 newtonmeter finns tillgängligt mellan 1.800 och 5.000 varv. Fartresurserna är därmed fullt tillräckliga: noll till hundra rullar på åtta sekunder och toppfarten är 210 km/h. Vad sägs om ett jämförelsetest med Jacob från 1927? Dåtidens motor utvecklade 28 hästar och toppfarten var svindlande 90 km/h, manualen rekommenderade dock 60 som lämplig marschfart. Hjulen var 20-tum med träekrar, dagens S60 AWD har 16-tum med aluminiumfälgar. Och medans Jacobs "kyrkbänkar" fick bakdelen att domna bort så är dagens säten alldeles underbara. Så visst märks det otroligt stor skillnad mellan gårdagens Jacob och dagens S60 AWD. Framförallt är det prislappen som skiljer. Vår testbil betingar ett pris av 269.900 kronor medan det 75-år gamla originalet kostade 4.800 kronor. Så låt oss avsluta med ett citat från en klok bilman: "Den som ser framåt utan att se bakåt får se upp".
- Ha den äran, Volvo!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!