Uppvuxen på bana

När Lexus GS F presenterades var det många som satte kaffet i vrångstrupen i såväl Ingolstadt, München som Stuttgart.

Foto:

Biltest2015-12-07 09:22

Orsaken var ett japanskt rivjärn med 477 hästar under huven och med ambitionen att spöa de tyska rivalerna Audi RS 6, BMW M5 och Mercedes E63 AMG. Nu är det dags att rasta nya GS F och frågan är om japanen kan bräcka de tyska konkurrenterna?


Vill man göra en lång historia kort så är Lexus GS F i princip bara en fyrdörrarsversion av RC F, men det är inte så bara. Ett "F" i modellbeteckningen avslöjar att japanen är något utöver det vanliga och bokstaven står för Fuji Speedway - en racerbana vid Japans högsta berg där Lexus och Toyota testar sina bilar.


Designen är i stort sett densamma som hos Lexus RC F och bjuder på sylvassa linjer och fräcka detaljer. Fronten präglas av en maffig grill och strålkastarna ovanför de bumerangformade ledljusen är pricken över i:et. Karossidorna känns igen, men takhöjden har plussats på då man nu klämt in två bakdörrar. Baken är sportigt elegant och har fyra avgaspipor som sticker ut från diffusorn. Vi hoppar in bakom sportratten och sjunker ner i de komfortabla sätena. Inredningen ser proper ut och på mitten av instrumentpanelen finns en analog klocka. Fyra körprogram kan man bolla mellan: Normal, Eco, Sport och Sport+. Det senare är avsett för fullt blås på exempelvis en bana varpå varvräknaren lyser ilsket rött och motorljudet går upp en oktav. Ljudet är fantastiskt, men kanske inte helt äkta då bilen har "Active Sound Control" som förstärker motorsången via högtalare i kupén.


I maskinrummet härskar en femliters V8 på 477 hästkrafter ihop med en åttaväxlad automatlåda som skickar kraften till bakhjulen. Det betyder också kraftigare fjädring och stötdämpning samt grövre bromsar som i det här fallet kommer från Brembo. Familjeracern står stadigt på den varma spanska asfalten tack vare sina 19-tumshjul (255/35 fram och 275/35 bak).

När man duttar till på gaspedalen reagerar motorn blixtsnabbt och bilen skjuter ur startblocken. Detta resulterar i att noll till hundra fixas på 4,6 sekunder samtidigt som rivjärnet toppar 270 km/h. Lexus GS F är ett fullblod i sedankostym som dominerar på såväl motorväg som bana. Priset startar från 998 500 kronor och då får du en lyxig nöjesmaskin med gott om bus under huven.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!