Att tid är pengar vet alla. Därför var nya Volvo XC90 tvungen att vara klar på rekordtiden trettio månader. "När jag fick grönt ljus från företagsledningen den 23 juni 1999 var ordern tydlig. Bilen skulle premiärvisas på Detroits bilsalong den sjunde januari 2002" avslöjar projektchefen Hans Wikman. Nu i efterhand vet vi att han lyckades, men frågan är om Volvo kompromissat med sina tre grundläggande kärnvärden: komfort, kvalitet och säkerhet?
Vår provkörning ger svar på frågorna.
Storlekens betydelseDet är i strålande solsken med Schweiz storslagna bergslandskap i ögonvrån som nya XC90 får bekänna färg. Alpvägarna är smala och bjuder på spännande överraskningar i form av kurvor och lömska stup. Men vi håller oss på vägen, terrängegenskaperna finns visserligen men har inte varit avgörande för XC90. Det har dock storleken varit. "Vi ville göra en bil som rymde fler än fem sittplatser men som ändå var lika lång som en personbil" berättar Hans Wikman. Motorn fick därför vridas 90 grader och därmed kunde ett extra baksäte klämmas in. Det är dock ett tillval aŽla 15.000 kronor. Men bäst trivs jag bakom ratten, där är komforten utmärkt och interiören andas "lillebror" S80. Dessutom är klimatanläggning, farthållare, färddator och lättmetallfälgar standard vid den vågade lanseringen den 24 november. Det är ironiskt nog domssöndagen mer känd som domedagen...
Unikt krockskydd Under huven erbjuds tre välbekanta motoralternativ: dieseln på 163 hk, sexcylindriga T6 på 272 hk och den testade lättrycksturbon. Effekten är 210 hästar och vridmomentet på 320 newtonmeter finns tillgängligt från 1.500 varv. Maskinen stormtrivs på motorvägen mellan Lausanne och Genéve. Styrningen är direkt, chassit perfekt och ljudnivån imponerande. Men hjärtat i utvecklingen har naturligtvis varit säkerheten. "Jag visste redan från början att vi var tvungna att lösa problemet med rundslagningsolyckor, annars hade aldrig XC90 sett dagens ljus" berättar säkerhetsbossen Christer Gustafsson. Resultatet är "Roll Stability Control" - ett unikt system som undviker rullningsolyckan tack vare att en gyrosensor registrerar rörelsen och blixtsnabbt stryper motorn. Dessutom ingår uppblåsbara skyddsgardiner och fyra krockkuddar. Därmed har Volvo har inte tappat sina tre kärnvärden på vägen. Komforten är bäst i klassen, kvalitén övertygar och säkerheten är femstjärnig. Ändå tycks det här reportaget få ett delvis sorgligt slut.
Tro det eller ej men dessa förseriebilar som vi har provkört i ett soldränkt Schweiz ska avsluta sin karriär på skroten. Volvo vill nämligen inte riskera att förserieproduktionen hittar ut på marknaden. Snipp, snapp, snut så var testbilen slut!
Värd en lååång omväg
Det finns 1.430 svenskar som beställt sig en bil som de varken har sett eller provkört. Detta medan nya kunder får ta en kölapp och vänta på leveransen i februari nästa år med handpenningen i tryggt förvar hos återförsäljaren. Att snacka succé har snart blivit vardagsmat hos Volvo och XC90 är inget undantag. Det är en tuff jeep i lyxförpackning som tar dig från "A till B" via en lååång omväg över hela alfabetet!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!