Alla taklösa bilar brukar traditionellt provköras med cabben nere på sydligare breddgrader. Men när den första Z4:an hittade till Sverige så fick vi snilleblixten att göra precis tvärt om. Att styra kosan norrut mot vinterföre, snörök och blixthalka. Det blev en händelserik resa som fortfarande gör sig påmind - i form av habegär och halsont.
Omstridd designchef
Låt mig säga det på en gång så det är avklarat - jag gillar designen på nya Z4. Nu finns det en uppenbar risk att jag blir trakasserad resten av livet, det är nämligen långt ifrån alla som håller med mig. Fanatikerna har exempelvis startat en internetsajt där insamlade namnlistor kräver designchef Chris Bangels avgång samtidigt som bayrarnas servrar håller på att kollapsa av otrevliga spammail. Interiören har dock skapats utan risk för folkstorm. Välskräddat nappaläder i kombination med borstat aluminium kan väl knappast få någon på krigsstigen? Det är således bara att slå sig ner bakom den knubbiga sportratten och känna hur hornen i pannan växer ut i samma takt som hastigheten ökar. Avståndet till pedalstället är dessutom perfekt och den tätstegade sexväxlade lådan passar som handen i handsken.
På tal om sex så är det vad som behövs för få den elektriska suffletten att resa sig. Ja, sex sekunder alltså!
Att BMW Z4 har allt som behövs för att ge dig ditt livs åktur är uppenbart och hemligheten ligger i "Dynamic Drive Control". Med knappen intryckt förändras nämligen styrresponsen och motorpådraget förbättras, vilket knappast behövs då treliterssexan på 231 hästar redan klår det mesta. Toppeffekten utvecklas vid 5,900 varv men motorn kan piskas tusen varv ytterligare innan bödeln träder in och tar livet av maskinen.
Accelerationen till hundra rullar på 5,9 sekunder och håret kan rufsas runt i 250 knyck. Men om du är nypermanentad så är det bara att fälla upp suffletten och då väntar en positiv överraskning: både vindbrus och regnvatten nekas tillträde till kupén.
Vad gäller säkerheten så är det aldrig roligt att smälla, särskilt inte med en cabriolet.
Z4 har dock begåvats med fyra krockkuddar, dubbla störtbågar, aktiva wiplashskydd och punkteringssäkra däck. Men själv var jag mest orolig över allt smältvatten på testbanans sjöis i Dalarna. Just då hade jag mer uppskattat om BMW skickat med flytväst och isdubbar!
Våren är på väg
Just nu tjatas det om vårtecken till höger och vänster. Bofinkarna sjunger i Skåne, snödroppar har setts i Småland och det är hisnande vackert i Blekinges skärgård. Men det säkraste vårtecknet dök upp i Dalarna för några dagar sedan rapporterar SMHI. Då upptäcktes nämligen en sällsynt BMW Z4 med suffletten nerfälld. Det var bara jag som var på iskallt testuppdrag!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!