Vectra mot väg(g)en

(Visby - Gotland) Det är höst på Gotland. Turisterna lyser med sin frånvaro, vägarna ligger öde och snålblåsten viner runt öronen. Alla politiker har hittat hem från Almedalen och i resterna återstår ett gytter av ouppfyllda löften. Opels valmanifest med nya Vectra GTS är ökad valfrihet, sänkt kaross och fördubblad försäljning. Någon misstroende-förklaring är knappast aktuell, men håller Vectra GTS vad den lovar? Häng med Gotland runt på jakt efter svaret!

Teknisk data Opel Vectra GTS 3.2 V6

Teknisk data Opel Vectra GTS 3.2 V6

Foto:

Biltest2002-10-20 14:38

Gotland består av ett fantastiskt landskap och överallt kan man känna historiens vingslag. Därför passar det bra att provköra nya Opel Vectra GTS här - det är nämligen en bil som skriver historia. Det är den snabbaste produktionskärran någonsin från Opel och vi har testat den längs de gotländska landsvägarnas outsinliga förråd av väldoserade kurvor. Låt oss dra ut på korståg i "gutarnas" fotspår!
Med en värdelös vägkarta i min hand tar jag plats bakom ratten och sjunker ner i förarstolen. Komforten är alldeles förträfflig och här kan man sitta hur länge som helst utan att kroppen säger ifrån. "Piloten" blickar ut över en läcker förarmiljö med inslag av läder och krom. Instrumenteringen är dessutom lättläst och på mittkonsolen förgylls tillvaron tack vare en avancerad färddator med navigationssystem. Vår traditionella papperskarta som har lika många år på nacken som Visbys ringmur kan därmed placeras där den hör hemma - i papperskorgen. Nu måste det tilläggas att den "osynliga färdkamraten" är extra utrustning, men det mesta i Vectra GTS Elegance är annars standard. Exempelvis luftkonditionering, läderklädsel, regnsensor, sex krockkuddar samt mycket annat smått och gott. Infriar löftenFärden rullar smärtfritt vidare mot Stenkyrka, Kappelshamn och Fårö för att slutligen angöra Digerhuvuds naturreservat. Här finns hundratals raukfält som vittnar om tidens gång och det för oss osökt in på motorn.
Under alla plastkåpor jobbar nämligen en kraftfull sexa på 211 hästar som förmår att flytta berg.
Noll till hundra rullar på 7.5 sekunder och om du pressar ner gaspedalen till botten så toppas 248 km/h. Ändå hörs det varken skrik från däcken eller skrän från maskinen.
Bara ett vasst läte varje gång varvräknaren passerar 7.000-strecket och tillfälligt hälsar på i den röda sektorn. Nu är jag säker på att många entusiaster funderar över vad härligheten kostar? Jo, det rör sig om ca 1.287 kronor per hästkraft.
Du som är snabbtänkt och hejare på matte har förstås redan räknat ut att det blir 271.500 kronor. Så nog är Vectra GTS en Opel som infriar alla tunga löften och svåra förväntningar.
När hände det senast i gotländska Almedalen?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!