Att spekulera på börsen är lika vågat som att åka "fritt fall" på Gröna Lund. Man åker långsamt upp åttio meter över Stockholms ström med benen fritt dinglandes i luften. Plötsligt tar jordens dragningskraft över och du slungas, pressas och trycks ner likt ett kraftigt börsfall. Hjärtat åker upp i halsgropen och sekunder känns som evighet. Äventyret kan faktiskt jämföras med Opel Vectra. Modellen åkte sakta men säkert upp i försäljningsstatistiken för att slutligen bli säljetta 1996 till 1998. Sedan blev det som på börsen och Grönan: fritt fall. Men nu är bilen som ska sätta stopp för Opels vikande försäljning här. Vi har provkört den!
Ljusare tider
Jämfört med sin föregångare är tredje generationens Vectra större på alla håll och kanter. Bilen är tio cm längre, nio cm bredare, fyra cm högre och axelavståndet har förlängts med sex viktiga centimeter. Resultatet av "sträckbänken" märks naturligtvis bakom ratten. Komforten har tagit ett stort steg framåt och det är betydligt rymligare än i gamla Vectran. Glädjande nog är även den becksvarta interiören ett minne blott. Numera är det tack och lov ljusare nyanser som gäller. Stolarna fram är dessutom bekväma och det är lätt att hitta en trivsam körställning. Den verkliga utrymmesvinsten finns dock i baksätet där knävinkeln och takhöjden imponerar. Men kan nya Vectra verkligen vara en "säker" investering? Jajamän! Krockkuddar fram, i sidorna och krockskyddsgardiner i taket är standard. Vridstyvheten är dessutom 74 procent högre än föregångaren och böjstyvheten har ökats med 62 procent vilket gör bilen oerhört robust.
Svårupptäckt motor
Att Vectra är en bil som vänder sig till hjärnan är helt klart, men frågan är om bilen rullar rakt in i hjärtat? Det är nog så viktigt eftersom bilvalet i mellanklassen ofta styrs av personliga känslor. Därför får biltillverkarnas designgurus allt större inflytande och Vectras formgivning är typiskt Opel: högt uppdragna midjelinjer och praktfull bak. Låt oss äntligen lyfta på “locket“ och titta efter vad som gömmer sig under huven. Det är dock svårt att se, men under alla plastkåpor morrar en fartglad 2.2-litersmotor på 147 hästar. Maskinen varvar villigt, svarar alert på gasen och lämnar inte mycket övrigt att önska. Efter tio sekunder passeras hundra och topphastigheten är 216 km/h. Så för 195.000 välinvesterade kronor kan du bli ägare till roliga Vectra. För pengar är ju som gödsel: de är inte till glädje om man inte sprider ut dem!
Vectrans Affärer
STOCKHOLMStockholmsbörsen sjunker som en gråsten och 110 miljarder av småspararnas pengar har gått upp i rök. Är du trött på eländet och vill fly fältet? Då är nya Vectra en förträfflig bil och dessutom en ovanligt "säker" investering. Opel har inte dragit åt svångremmen utan erbjuder en Vectra i yppersta klass. Är det äntligen dags att skratta hela vägen till Opelhandlarn?
Foto:
Vectra en förträfflig bil och dessutom en ovanligt "säker" investering.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!