Volvo flörtar med unga

(Frankfurt - Tyskland) Den skulle egentligen döpts till Volvo S4, men Audi hann lägga tassarna på namnet först. I sista sekunden fick en nolla läggas till och vips föddes S40. Året var 1995 och det skulle dröja ytterligare fyra år innan Ford vann mångmiljardspelet om "kronjuvelen". Nu ser vi det första rullande resultatet av affären - nya Volvo S40 är nämligen byggd på samma botten som kommande Focusfamiljen. Tro mina ord, det här blir succé!

Foto:

Biltest2003-09-29 07:49

Efter åratal av spekulationer, dementier och spionbilder så stod den bara där - nya Volvo S40. Personalen i sina vita skrynkliga modekostymer log och alla inövade tal satt perfekt. Däremot hördes många konkurrenter dra djupt efter andan när prislappen ekade ut över Frankfurt. "Vi måste ha konkurrenskraftigt pris eftersom vår målsättning är att bilen ska locka yngre köpare" berättar Hans-Olov Olsson, Volvo Personvagnars VD.
Låt oss undersöka om nya S40 är ung och stolt.

Lovar mycket
Formen är snygg, kupén charmig och kvalitetskänslan tycks ligga på topp. Ja, minstingen i Volvofamiljen är formgiven på hemmaplan men byggs fortfarande i belgiska Gent. Där ska också herrgårdsvagnen tillverkas, vilken byter namn till V50 och premiärvisas på bilsalongen i Bologna. Båda delar komponenter med kommande Ford Focus, som mest uppemot sextio procent. Är det betungande? "Nej, inte alls, så här går det till i dagens uppskruvade bilvärld. Nya S40 är ändå en genuin Volvo" säger Hans-Olov Olsson. Ja, det märks inte minst på designen som går i samma fotspår som S60 och S80. Uppifrån påminner faktiskt karossformen om en segelbåt med rund för, brett midskepp och avsmalnade akter. Frågan är om Volvo Ocean Race inspirerat designbossen? "Nej, det är mer klassisk skandinavisk design som påverkat mig" svarar Henrik Otto och öppnar förardörren. Där inne gömmer sig bilens adelsmärke - den "flytande" mittkonsolen.

Bäst i klassen
Det är en supertunn friliggande mittkonsol som resulterar i ett helt nytt förvaringsutrymme bakom alla reglage. Den kan dessutom förses med olika dekorer varav tvättäkta aluminium och transperent plast är coolast. Ja, det är lätt att trivas i kupén och tack vare att axelavståndet dragits isär med åtta centimeter så är baksätet riktigt bekvämt. Dessutom färdas samtliga resenärer säkert och ambitionen har varit att bli stryktåligast i klassen. Det bjuds bland annat på världspremiär för bältespåminnare i baksätet och IDIS - vilket är en nyhet som hämtats från flyget. Systemet uppmärksammar omkörningar eller inbromsningar och fördröjer allt ifrån varningslampor till ingående telefonsamtal för att inte distrahera föraren i onödan. Under huven erbjuds inledningsvis femmor på 140, 170 respektive 220 hästar samt en fyrcylindrig oljebrännare från Peugeot på 136. Vid introduktionen i vinter börjar priserna från 208.900 och sträcker sig upp till 265.900. Så nu är det bara för alla ungdomar att tömma spargrisen. Volvo räknar nämligen med att en tredjedel av S40-köparna ännu inte bildat familj.
- Fast med det här baksätet finns alla förutsättningar?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!