Vrålet från åsen

(Gelleråsen - Karlskoga) Ett välbekant ljud skär genom Gelleråsen med våldsam kraft. Det vassa vrålet från vinkelsexan i nya Alfa 156 GTA är inte svårt att ta minste på. Ur bilen kliver racingesset Tony Ring och han påpekar det lämpliga i att lätta på gasen i ingången till tröskurvan. Allt för att locka fram en lämplig överstyrning och att använda gaspedalen som extra ratt. Nu är det min tur att tygla Alfas senaste värsting!

Alfa Romeo 156 GTA

Alfa Romeo 156 GTA

Foto:

Biltest2002-06-14 07:51

Jag befinner mig på klassisk mark. Gelleråsen är nämligen Sveriges äldsta racingbana och här har storheter som Jackie Stewart, Sterling Moss, Jack Brabham och Ronnie Peterson tävlat. Platsen är vald med omsorg för sagan om GTA börjar på sextiotalet då Alfa återvände till banracingen efter tio års vila. Italienarna vann nästan allt som gick att vinna och entusiasterna vädjade om en gasglad produktionsbil. Resultatet blev Giulia GTA, där A stod för "Alegerita" vilket betyder lättare version. Frågan är om nya 156 GTA är en värdig arvtagare?
64.7 sekunder är banrekordet på Gelleråsen och vi ska göra allt för att försöka slå tiden. Men förutsättningarna är inte nådiga: det har nyss regnat och banan är dessutom nyasfalterad vilket gör beläggningen såphal.
Vad som talar för oss är 250 hästar i ett stumt och vridstyvt chassi. En motor som driver 17-tumshjulen via en tätstegad sexväxlad låda. Krydda med kvickstyrning och biffiga bromsar.
Avsluta med underbara stolar som håller kroppen i ett järngrepp och resultatet kan bara bli lyckat.
Så med racinglicensen i bakfickan, störtkruka på hjässan och Tony Rings instruktioner i minnet tar jag plats bakom sportratten.
Inredningen går i samma stil som "vanliga" 156-serien men har piffats upp med titanfärgade reglage samt en rad mätare som avslöjar alla nödvändiga och onödiga fakta.

Vild & vackerRacerbanan är redo och den släta asfalten väntar på avgörandets stund. Konerna är på plats, syntetoljan har rätt temperatur och fläkten snurrar intensivt. Redan på tomgång låter 156 GTA större och elakare än någon annan Alfa.
Jag trycker gaspedalen i botten och sexan på 250 vildhästar reagerar blixtsnabbt. Efter 6.3 sekunder är farten hundra och med plattan i mattan kan 250-strecket passeras.
Jag accelererar mot "tröskurvan", låter bromsoken från Brembo lugna ner framfarten och växlar ner till tvåan. Fortsätter sedan mot "esset", petar i trean, tar "EjeŽs kurva" på tvåan, passerar "hårnålens" rödmålade kantstenar och full fart på femman mot målrakan. Ett varv på Gelleråsen är lagt till handlingarna och med tanke på vädret är jag evigt tacksam att både antisladd- och stabiliseringssystemet fungerar. Dessutom finns sex krockkuddar och naturligtvis trepunktsbälten på samtliga fem platser. Nej, det blev dessvärre inget banrekord den här gången. Men däremot sattes ett nytt personligt rekord i kategorin bränna Michelin-däck!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!