X-trema X-trail

(Ottenby - Öland)
Nissans bilfamilj har ut-ökats med en ny medlem: X-Trail. Därmed är pappa Patrol samt mamma Terrano stolta föräldrar till en jeep på 451 välskapta centimeter och 1.490 bastanta kilo. Bättre förutsättningar kan knappast en skogsmulle få. X-Trails förfäder har nämligen femtio års erfarenhet av omöjliga bergspass och gyttjebad. Men nu är det dags för generationsskifte!

Foto:

Biltest2002-04-11 18:55

Jeeparna fortsätter att vinna terräng från öst till väst. I USA har exempelvis försäljningen kört förbi de tidigare ohotade pickuperna och i Japan är trenden densamma. På hemmamarknaden säljs nämligen X-Trail med raketfart och modellen är redan marknadsledande - vilket drabbade oss i Europa. Den uppåtgående solens land fick nämligen förtur på bilarna och lanseringen fick skjutas upp. Men nu har X-Trail hittat till Sverige och väntan har inte varit förgäves!

Iskall lemonadSkogshuggare, strandraggare eller finansvalp? Nu spelar inte dina krav och behov någon roll för bilvalet längre. Nya Nissan X-Trail har nämligen egenskaper som ger maximal utdelning för alla. Bilen passar lika bra på väg till nobelmiddagen som att korsa vildmarken. Däremot återstår det att se om FN väljer modellen. Fredskämparna rattar nämligen Patrol på alla uppdrag för att bevara världsfreden men nu står X-Trail i valet och kvalet. För fred blir det verkligen när familjen ska ut och söndagsåka. Kupén bjuder nämligen på utrymmen i överflöd vilket minimerar risken för klämskador och att småttingarna börjar bråka med varandra. Interiören är dessutom både ombonad och praktisk - tacka instrumentpanelen för det. Den är nämligen fräckt placerad i mitten och därmed finns det plats över för dubbla handskfack samt fyra läskhållare, varav två kyls med hjälp av klimatorn. En iskall lemonad är ju guld värd en het sommardag!

Djupt vattenMen låt oss äntligen undersöka hur X-Trail klarar det hårda livet på Ölands vidsträckta alvar. Givetvis med hästdynga kring hjulhusen, halmstrån på fotmattorna och fågelkikare i skuffen. När man är i Ottenby måste man naturligtvis platsa bland fågelskådarna. Hur som helst är nya X-Trail en rolig bil att ratta och vägegenskaperna känns personbilslika. Den fyrcylindriga motorn är på tvåliter och utvecklar 140 kusar. På varvtal under 2.000 känns dock maskinen trött, men annars bjuds det på fullt tillräckliga fartresurser. Noll till hundra rullar på 11.3 sekunder och med plattan i mattan når du 177 km/h. X-Trail är i grunden framhjulsdriven med har inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Systemet har faktiskt sitt ursprung från sportbilen Nissan Skyline GT-R och fungerar över förväntan. Så några decimeter östersjövatten är inga som helst problem, ändå väljer jag att köra bron tillbaka till fastlandet.
- Jag har ju glömt flytvästen hemma!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!