Är världen redo för i3?

Produktionsbeslutet orsakade ramaskri och bortåt 25 miljarder har spenderats på en bil vars designer hotats till livet. Det är lätt att dra paralleller till den tidigare designchefen Chris Bangle som tackade för sig 2009 efter att kunder stormat kontoret. Därmed kan man fråga sig vad som väntar Adrian van Hooydonk - offentlig piskning på Odeonsplatz i München? Han är mannen bakom BMW i3 och idag ska den kontroversiella bilen visa vart elskåpet ska stå!

Foto:

BMW2014-02-21 07:55


Allt är en fråga om tajming - att vara ute i rätt tid med rätt produkt är avgörande för om det ska bli flipp eller flopp. När lilla Audi A2 kom så fascinerades vi av såväl formen som konstruktionen. Tyvärr visade det sig att aluminiumbilen var långt före sin tid och slog därför aldrig igenom. Nu kan man fråga sig om världen är mogen för ännu ett teknikvidunder?

Lätt väger tungtVips så står den framför oss - världens just nu mest omdiskuterade elbil. Det första man reagerar på är de smala hjulen som snarare tycks höra hemma på en motorcykel och flyttar man sedan blicken uppåt så uppenbarar sig något väldigt annorlunda. Tja, BMW i3 är en udda fågel med bakrutor som löper runt hörnen och dörrar som öppnas nästan vinkelrätt mot varandra utan någon B-stolpe. Själva kupén är dessutom gjord i aluminium och kolfiber, vilket bildar en rekordstark konstruktion. Ursäkta ordvalet, vi har nämligen precis lärt oss att det inte heter kupé på BMW i3-språk utan "life-modul". I livs-modulen sitter man riktigt bra och har utmärkt runtomsikt. Allt har gjorts ultralätt, bland annat av återvunna pantflaskor, och för att spara vikt eller snarare ström så ställs framstolarna in manuellt. Även baksätet fungerar riktigt bra trots att sittdynorna är kortare.

Ekologisk morotBMW i3 är en tuffing med stark personlighet, vilket även avspeglar sig under bakluckan. Där sitter en ljudlös elmotor på 170 hästkrafter som klarar noll till hundra på 7,2 sekunder och för att inte suga all kraft ur batteriet så är toppfarten spärrad vid 150. I baken sitter även litiumjonbatteriet vars räckvidd pendlar mellan 13 till 20 mil beroende på om det valda körläget är Comfort, Eco Pro eller Eco Pro+. När batteriet måste laddas så tar det åtta timmar med hjälp av vanlig hushållsel eller kan man köpa en snabbladdare för 15 000 kronor som halverar tiden.
Men för att inte kunderna ska drabbas av ?räckviddsnoja" så finns tillvalet REX. Det är ingen dinosaurie men väl en tvåcylindrig skotermaskin på 650 kubik vars enda uppgift är att ladda batteriet. Med fylld niolitertank och fulladdade batterier så blir räckvidden hela 34 mil. BMW i3 är utan tvekan framtiden och grundpriset börjar från 339 900. Men som tack bjussar miljöministern på en ekologisk odlad morot. Eller vad sägs om 40 000 kronor i supermiljöbilspremie?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!