Blunda för verkligheten

(München - Tyskland) I BMW:s hypermoderna säkerhetsbilar är föraren på väg att bli överflödig. Datorer och avståndsradar gör nämligen bilarna intelligentare än de flesta människor av kött och blod - så gör någon ett misstag tar elektroniken över. I Tyskland rullar två prototyper som anpassats för konceptet "Connected Drive". Det går ut på att koppla ihop de modernaste systemen för information, kommunikation och assistans såväl i som utanför bilen.

Foto:

BMW2003-09-05 14:58

"Connected Drive" kan liknas vid ett virtuellt sjätte sinne som håller fullständig kontroll över bilen Datorerna upplyser om färdvägen, väljer lämplig hastighet, fickparkerar och varnar om föraren börjar bli trött.
Om olyckan trots allt är framme ringer systemet automatiskt upp larmcentralen och anger din position.

Lätt att fickparkera
Den aktiva gaspedalen fungerar enligt en lika enkel som genial princip. Varje gång föraren överskrider gällande hastighetsgräns så ökar pedalens motstånd. Fördelen med denna lösning är att den inte försvinner i bruset av varningslampor och ljudsignaler. Den aktiva gaspedalen styrs av bilens navigationssystem som läser av hastighetsgränsen längs den aktuella färdvägen Den intelligenta radarfarthållaren ser dessutom till att hålla exakt avstånd till framförvarande bil. Men den mest innovativa uppfinningen är ändå parkeringsassistansen. Systemet hjälper till att hitta en ledig parkeringsruta som i sin tur mäts upp med hjälp av sensorer. Är måttet godkänt så lägger man automatlådan i backläge och trycker på startknappen. Därefter sker ett skådespel som saknar motstycke i bilvärlden - X5:an fickparkerar nämligen helt automatiskt.

Verklighet 2004
BMW:s ingenjörer testar även ett system som ska förhindra att bilföraren somnar bakom ratten. En studie genomförd av tyska försäkringsbolag visar att plötslig insomning ligger bakom 24 procent av alla dödsolyckor på Autobahn. En liten infraröd kamera på instrumentpanelen registrerar hur förarens ögonlock rör sig. Är man vaken rör dom sig snabbt och bestämt, men ju tröttare man blir desto tyngre blir ögonlocken. "Alertness assistant" är en dator som analyserar informationen och som varnar högljutt så fort föraren tenderar att somna. "Det här är det största projektet någonsin för att ge bilisterna maximal säkerhet" säger Raymond Freymann, chef för BMW:s forskningscenter i München. Han gissar att flera delar av det nya systemet kan köpas som tillval på vanliga bilar redan nästa år. Då blir det slut med alla blunders vid fickparkeringar!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!