En helt annan femma?

Det handlar om känslor, prestation och förväntningar. Att föregångaren har kallats "världens bästa bil" har säkert fått utvecklingsfolket att skaka som asplöv - för hur ska man lyckas slå det? Plötsligt har den nya bayraren allas ögon på sig och måste näst intill överprestera för att leva upp till kraven. BMW:s nya 5-serie får det inte lätt och designen är inte överväldigande på något sätt, utan snarare lite sparsmakad. Men i samma ögonblick som vi öppnar dörren så upptäcks en riktig "femetta".

Foto:

BMW2010-04-01 08:29


Under några år hade tyskarna en extrem formgivning som vissa tyckte var förfärlig. Känslorna svallade högt och det pågick namninsamlingar som uppmanade BMW att sparka sin designboss. Tja, numera jobbar inte Chris Bangle åt företaget längre och kanske är det just därför formgivningen på nya "femman" är så återhållsam men ändå riktigt snygg.

Flörtar med alla Längden har bara vuxit med fyra centimeter men axelavståndet har ökat med sju vilket gör att 5-serien har det längsta avståndet mellan axlarna i klassen. Inredningen är verkligen uppsnofsad och allt andas tysk perfektionism. Det är således bara att slå sig ner bakom ratten och njuta över komforten. Framstolarna har generösa justeringsmöjligheter och baksätet är helt godkänt, men det är ändå en smula förvånande att utrymmet inte påverkats mer med tanke på axelavståndet. Ytterplatserna är dessutom rejält skålade vilket gör "femman" mer fyrsitsig än femsitsig. Mycket av interiörens designattribut är inspirerat av 7-serien och allt känns mycket inbjudande. Bra jobbat!

Behåller tronen Ingen tändningsnyckel behövs utan föraren trycker bara på startknappen till höger om ratten varpå den alerta raka sexan på 204 hästar i vår 523i vaknar till liv. Jag släpper den elektroniska parkeringsbromsen med pekfingret sedan är det bara att lägga i ettan och glida iväg. Precis som vanligt är BMW:s 5-serie förarens bil där tonvikten lagts på körglädje. Bilen är även fullspäckad med teknik och man kan beställa allt ifrån en åttastegad automat till aktiva krängningshämmare, adaptiv fjädring, backkamera, parkeringsassistans, automatisk hantering av bagageluckan och en mängd multimediasystem.
Vår testbil har ett grundpris á la 357 000 kronor och är sedan utrustad med en massa godis för 100 000 extra. Utöver testbilens motor så erbjuds bensinare på 258, 306 respektive 407 hästkrafter - den sistnämna har en V8 med dubbla turbo. Vill du hellre köra diesel så erbjuds en fyra på 184 hästar samt två sexcylindriga alternativ på 204 respektive 245. Skillnaderna från föregångaren är inte jättestora med det räcker för att tysken ska behålla tronen. Give me five!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!