En riktig "femsjua"

BMW:s 5-serie har redan höjts till skyarna och slår knockout på konkurrenterna i många testdueller. Nu ljuder gonggongen igen för en helt ny kombi och mycket av utvecklingsarbetet har skett innanför "ringen" - alltså Nürburgring. För att uppleva bilen i sitt rätta element begav vi oss till staden där allt började och körde, kände samt klämde. Följ med oss till München för en provkörning av "femman" som upplevs som en "sjua".

Foto:

BMW2010-09-20 07:21


Bayerns huvudstad i södra Tyskland är som bekant också hemstad för Bayerische Motoren Werke eller BMW som det hela förkortas. Med jämna mellanrum lanseras nya modeller och för den svenska marknaden är det nu dags för en efterlängtad kombi att nå handlarna. Mer bestämt handlar det om 5-serie Touring som kommer öka på försäljningssiffrorna rejält - sju av tio sålda "femmor" beräknas nämligen ha tilläget Touring.

Snygg & praktisk
Börjar vi med det yttre upplevs nykomlingen som riktigt lyckad. 5-seriens linjer känns, likt sedanen, som ett rejält lyft jämfört med föregångaren och frågan är om inte Touring också höjt 5-serien till en ny nivå? För trots att skuffen nu sväljer sextio extra liter jämfört med föregångaren, eller totalt 560 liter med bakstolarna i uppfällt läge, så är bakändan riktigt snyggt skulpterad. Det känns sportigt, elegant och praktiskt. Denna känsla förstärks när vi hoppar in bakom ratten och bilen kan med lätthet beskrivas som en 7-serie vad gäller kvalitetsintryck. Känslan går igen i baksätet, även om benutrymmet inte är klassledande. Väl uppe i fart på autobahn känns det spänstligt, aktivt och körglatt - precis som vi vant oss vid att bilar från BMW ska leverera. Testbilen ifråga, en 520d Touring, har förvisso en lång rad tillbehör som exempelvis adaptiv fjädring och aktiv styrning men vi skulle bli förvånade om bayraren känns annorlunda utan dessa tillval.

Startar & stoppar
Oavsett om vår BMW 520d Touring rullar på motorväg, landsväg eller inne i stadskärnor känns bilen hemma. Ljudnivån är låg, komforten superb och sikten när det kommer till att manövrera nästan fem meter bil är inget att bekymra sig om. Att köra inspirerat är en njutning och även om dieselfyran i just vårt exemplar är minst i skaran så räcker den gott. De 184 hästarna skeppar nämligen iväg "femman" från noll till hundra på strax över åtta sekunder samtidigt som förbrukningen med lätthet hålls till strax över halvlitern milen. Hur det är möjligt?
Jo, motorn är utrustad med ett start/stopp-system som sköter sig helt automatiskt. Vår testbil har ett grundpris á la 367 900 kronor och är sedan utrustad med en massa dyrt godis. Övriga motorer som erbjuds är inledningsvis bensinare på 204, 258 respektive 306 hästkrafter samt dieselsexor på 204, 245 respektive 299 hk. Nya 5-serie Touring känns faktiskt som en riktig "femsjua!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!