En sjuhelsikes bil

Vi älskar siffran sju! Regnbågen har sju färger, det finns sju veckodagar och snövit har sju dvärgar. Men även i bibeln är siffran välrepresenterad: sju dagar tog skapelsen och det finns lika många dödssynder. Nu böjar siffran bli helig i bilvärlden och det är högsta mode att erbjuda plats för sju åkande. Den senaste skogsmullen som erbjuder trenden är nya BMW X5 och vi har provkört i ett sjuhelsikes vackert Grekland!

Foto:

BMW2007-02-06 09:54

Sportbil, terrängbil och familjebil - BMW X5 4.8i är allting på en och samma gång. Bayrarna kallar konceptet för SAV, Sport Activity Vehicle, och påstår sig introducera en bil som ska föra tankarna till såväl racerbanan som terrängen. Exempelvis klarar dagens testbil av att köra den fruktade nordslingan på Nürburgring på nio minuter, vilket är en imponerande siffra. Ändå finns det terrängegenskaper som räcker till de flesta.

Större & starkare
BMW X5 är en helt ny skogsbil även om grunddragen från gamlingen finns kvar. Linjerna är naturligtvis skapade av den amerikanske designern Chris Bangle. Det sägs att designgurun (som är född i Ohio) tänkte bli metodistpastor men sadlade om och sökte in till en designskola istället. Chris Bangles formspråk väcker känslor och det finns vissa som tycker hans meriter hade lämpat sig bättre inom kyrkan, men faktum är att designen betytt enormt mycket för bayrarnas revolution. Det är inte enbart skalet som förnyats, utan hela bilen har genomgått en "total makeover". BMW X5 är större på alla ledder och största chassimässiga förändringen är att framvagnen har begåvats med dubbla triangellänkar. Det är ett sätt att ytterligare understryka bilens sportiga vägegenskaper. Dessutom utrustas alla X5 med punkteringssäkra däck vilket har stor betydelse för säkerheten på en bil som väger över två ton.

Snabbare & smidigare
Man kliver verkligen upp i nya BMW X5 och bakom den eluppvärmda ratten är det lätt att hitta en bekväm körställning. Det är heller inga problem för resenärerna i baksätet och numera erbjuds även en tredje sätesrad som fälls upp ur bagagerumsgolvet. Ja, X5 är nitton centimeter längre än föregångaren vilket märks tydligt. Mest iögonfallande interiört är den nya elektriska växelväljaren. "Shift-by-wire" kallas den greppvänliga leksaken och automaten med sina sex steg växlar hur fint som helst. Vår kärra är utrustad med den största motorn: en vinkelåtta på maffiga 355 hästar. Det innebär att noll till hundra rullar på 6,5 sekunder och med plattan i mattan toppas 240 km/h. Tycker du det är i mesta laget? Okej, alternativa drivkällor är en sexa på 272 hästkrafter och en hypermodern turbodiesel på 235. Det riktigt unika med vår testbil är att den låter sig köras så entusiastiskt på de grekiska vägarna och dessutom får motorljudet nackhåret att resa sig. Snacka om en sjuhelsikes bil!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!