En sjusärdeles bil

Vi älskar siffran sju! Regnbågen har sju färger, det finns sju veckodagar och snövit har sju dvärgar. Men även i bibeln är siffran välrepresenterad: sju dagar tog skapelsen och det finns lika många dödssynder. Nu börjar siffran bli helig i bilvärlden och det är högsta mode att erbjuda plats för sju åkande. Den senaste skogsmullen som erbjuder trenden är BMW X5 och vi har provkört i ett sjusärdeles vackert Rüdesheim!

Foto:

BMW2008-08-23 04:05


Sportbil, terrängbil och familjebil - BMW X5 4.8i är allt på en och samma gång. Bayrarna kallar konceptet för SAV, Sport Activity Vehicle, och påstår att bilen ska föra tankarna till såväl racerbanan som terrängen. Exempelvis klarar dagens testbil av att köra den fruktade nordslingan på Nürburgring på nio minuter, vilket är en imponerande siffra. Ändå finns det terrängegenskaper som räcker till de flesta.

Större & starkare
X5:ans linjer är naturligtvis skapade av den amerikanske designern Chris Bangle. Det sägs att designgurun (som är född i Ohio) tänkte bli metodistpastor men sadlade om och sökte in till en designskola istället. Chris Bangles formspråk väcker känslor och det finns vissa som tycker hans meriter hade lämpat sig bättre inom kyrkan, men faktum är att designen betytt enormt mycket för bayrarnas revolution. Man kliver verkligen upp i USA-byggda BMW X5 och bakom ratten är det lätt att hitta en bekväm körställning. Det är heller inga problem för resenärerna i baksätet och numera erbjuds även en tredje sätesrad som fälls upp ur bagagerumsgolvet. Mest iögonfallande interiört är den elektriska växelväljaren aŽla vippströmbrytare. "Shift-by-wire" kallas den greppvänliga leksaken och automaten växlar hur fint som helst.

Snabbare & smidigare
BMW X5 4,8i är trots sitt exklusiva utseende en baddare i terrängen. Markfrigången med de mäktiga 18-tumshjulen täcker de flestas behov och bilen har naturligtvis bayrarnas avancerade fyrhjulsdrift xDrive. Vår kärra är utrustad med den största muskelmaskinen: en mullrande vinkelåtta på maffiga 355 hästar. Det innebär att noll till hundra rullar på 6,5 sekunder och med plattan i mattan toppas 240 km/h.
Tycker du det är i mesta laget? Okej, alternativa drivkällor är en bensinsexa på 272 hästkrafter och två hypermoderna dieselsexor på 235 respektive 286 hk.
Det riktigt unika med vår testbil är att den låter sig köras så entusiastiskt på de tyska vägarna, men naturligtvis blir soppaförbrukningen därefter.
Du får räkna med drygt 1,3 liter milen samtidigt som man släpper ut 286 gram koldioxid per kilometer. Snacka om en sjuhelsikes bil!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!